Daewoo Matiz II

Druga generacja popularnego Matiza nigdy nie doczekała się produkcji i sprzedaży w Polsce. Daewoo Matiz II zadebiutował na początku 2000 roku podczas targów w Genewie. W Korei sprzedaż rozpoczęła się już w sierpniu 2000 roku, natomiast kilka miesięcy później w całej Europie (z wyjątkiem Polski). Wiosną 2002 roku do palety silnikowej Matiza II dodano jednostkę benzynową 1.0 litra. W 2003 roku zmieniono logotyp na GM Daewoo. Blisko dwa lata później,zadebiutował następca Matiza II - Spark. Dodatkowo Matiz II w latach 2004-2005 był sprzedawany również jako Chevrolet i Pontiac.

     Daewoo Nubira I

Prace nad J-100 (Nubirą) w 1993 roku rozpoczęto równolegle z modelami T-100 i V-100. Daewoo Nubira miała zastąpić mocno przestarzałe Espero. Produkcja ruszyła już w lutym 1997 roku i początkowo produkowano tylko Nubiry sedan. Odmiana kombi o nazwie Spagon pojawiła się w koreańskiej ofercie 4 miesiące później, natomiast odmiana 5d hatchback (nazwana D5) dopiero we wrześniu 1998 roku. W Europie Nubira debiutowała na targach we Frankfurcie w 1997 roku. Końcem 1998 roku do oferty dołączyła odmiana Van. Na początku 1999 w Nubirze I wprowadzono minimalne zmiany a mimo to już w marcu 1999  roku pokazano w Korei kolejną, nową generację Nubiry.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Musso

Początki Musso miały miejsce w sierpniu 1993 roku, kiedy to model ten miał swoją światową premierę. Na początku 1998 roku koncern Daewoo wykupił 51,9% udziałów SsangYong Motor Co. W marcu Daewoo przystosowało linie produkcyjne w Lublinie do produkcji Musso i Korando (w miejsce Nexii). W połowie 1998 roku Musso przeszło face lifting, ciut później model pojawił się jako Daewoo Musso, którego sprzedaż w Europie ruszyła w 1999 roku i trwała do początku 2002 roku. Potem ponownie jako SsangYong do 2005. Wcześniej, bo w 2002 roku debiut miała wersja pick-up o nazwie Musso Sports - produkowana do 2006. W latach 2008-2011 zwykłe Musso występowało jako Таgaz Road Partner, ale tylko w Rosji.

     Daewoo Nubira II

Prace nad Nubirą II rozpoczęto w 1997 roku, a więc w tym roku w którym debiutowała pierwsza generacja. Efektem tego był koreański debiut Daewoo Nubiry II już w marcu 1999 roku. W Europie auto można było kupić od połowy roku, a w Polsce Drzwi Otwarte odbyły się w połowie września. W grudniu ruszyła produkcja Nubiry II na Żeraniu. Z wielu różnych krajów (w tym z Polski, UK czy USA) wycofano nadwozie hatchback. W Korei natomiast występowała tylko odmiana sedan. W 2001 roku kombi otrzymało inne tylne światła i była to w zasadzie jedyna zmiana przez cały okres produkcyjny. Ostatnie Nubiry II pochodzą z marca 2003 roku. Następcą była Nubira III / Lacetti.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Lanos

Lanos zaczął być produkowany w Korei w listopadzie 1996 roku, początkowo tylko jako sedan. Hatchbacki (Romeo i Juliet) zadebiutowały w maju 1997. W tym samym miesiącu auto miało swoją europejską premierę we Frankfurcie. Wiosną 2000 roku Lanos przeszedł drobny face lifting oraz pojawiła się również znana limitowana wersja - Sport (oferowana do 2001). W kwietniu 2000 roku w Korei debiutował Lanos II w wersji- prawie to samo co Lanos FL. Daewoo Lanos w Europie i USA był dostępny do marca 2003 roku. W Polsce jednak Lanos był produkowany dalej, aż do 2004 roku, a potem jako FSO Lanos do października 2008 roku. Obecnie Lanosy produkuje już tylko ZAZ.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Nexia

Nexia, początkowo pod nazwą Cielo i tylko w wersji sedan miała swoją koreańską premierę w 1994 roku, więc tym samym oferowano ją równolegle z LeMansem. Rok później (w 1995) do oferty dodano hatchbacki. W Polsce auto zaczęto sprzedawać dopiero w połowie 1996 roku i produkowano do marca 1998 roku. W Korei produkcja Nexii/ Cielo została zakończona w 1997 roku. Również bliżniaczy LeMans przestał być produkowany w 1997 roku. Po 1998 roku Nexię produkował tylko UZ-Daewoo. W 2008 roku w Uzbekistanie zadebiutowała nowa Nexia II, bazująca na poprzedniczce. Sprzedawana (wraz z Matizem II) była aż do 2011 roku. Później przemianowno ją na Chevroleta.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Leganza

Produkcję Leganzy w Korei rozpoczęto końcem marca 1997 roku. Europejską premierę miała podczas targów we Frankfurcie razem z Lanosem, Nubirą I i d'Artsem Concept. Aż do 2000 roku był to flagowy model marki, który zastąpił model Prince. Wiosną 2000 roku Leganza przeszła drobny i niewidoczny na pierwszy rzut oka face lifting. Były to zmiany kosmetyczne. Produkcję Leganzy zakończono w grudniu 2002 roku, a jej następcą był Magnus w Korei (od grudnia 1999) i Evanda w Europie (od 2002). W latach 1998-2000 w Rosji Leganza była sprzedawana też jako Doninvest Kondor.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Matiz I

Oficjalna prezentacja następcy Tico odbyła się w 1997 roku, ale to jeszcze nie był Matiz. To były trzy prototypy d'Arts. Na bazie d'Arts City powstał finalny Matiz, który debiutował w marcu 1998 roku w Korei. W Europie auto sprzedawano od czerwca 1998 roku, ale niestety nie w Polsce. U nas Daewoo Matiz I zaczął być produkowany we wrześniu 1999 roku, jednakże, pierwsze Matizy  pojawiły się w salonach późną zimą 1998 roku. Matiz I, wbrew pozorom był bardzo krótko produkowany (zaledwie 2 lata), bo już w kwietniu 2000 roku Daewoo zaprezentowało Matiza II. Ten jednak nie był u nas dostępny, dlatego też Matiz I w Polsce był oferowany aż do 2004 roku i kolejne 4 lata jako FSO.

_______

Czytaj więcej w nowym artykule


     Daewoo Espero

Espero w Korei zadebiutowało w sierpniu 1990 roku. Trzy lata później przeszło drobny face lifting polegający na zmienionym tylnym pasie świateł, innym wyposażeniu i innych kolorach. Pod koniec 1994 roku Daewoo wprowadziło Espero razem z Nexią do Europy, aby w styczniu 1995 roku na dobre rozpocząć promocję tych modeli. W Polsce sprzedaż Espero ruszyła dopiero w 1996 roku. W połowie 1997 roku całą produkcję i sprzedaż Espero zakończono zarówno w Korei jak i w Europie, gdyż następca, wyparł to przestarzałe auto. Mimo to, w Polsce Espero było produkowane dalej i najdłużej, bo aż do grudnia 1999 roku - to nawet ciut dłużej niż sprzedawano jego następcę.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Chairman (H)

Chairman pierwszy raz - jeszcze pod szyldem SsangYonga - został zaprezentowany dokładnie 14-ego października 1997 roku. Ale jako że już na samym początku 1998 roku Daewoo wykupiło aż 51,9% udziałów SsangYong Motor Co., ci zbyt długo nie nacieszyli się swoim nowym produktem, który, nawiasem mówiąc bazuje na modelu W124. Daewoo, po przejęciu udziałów, z produkcją Chairmana ruszyło końcem 1999 roku. Mało kto wie, że w Korei auto cały czas występowało w czterech (a nie dwóch, jak w Polsce) wersjach. Już w 2001 roku, Chairman powrócił do SsangYonga, tym samym auto przestało być dostępne w Europie. W 2003 roku Chairman przeszedł face lifting. Model ten, w kolejnej już generacji od 2008 roku, produkowany jest do dziś.

     Daewoo Tico

Debiut Daewoo Tico datuje się na maj 1991 roku. Przez cały okres produkcji, jego wersje zmieniały się kilkakrotnie. W 1996 roku Tico zaczęło być oficjalnie sprzedawane oraz produkowane w Polsce. Dużo wcześniej (od 1993 roku) Tico były sprowadzane z Korei przez prywatnego importera. W 1998 roku, Daewoo-FSO pokazało ''Nowe'' Tico, które wcale nie było nowe. Taka wersja była oferowana równolegle z wersją standardową i również do końca produkcji, która nastąpiła w kwietniu 2001 roku i to nie tylko w Polsce ale również w Korei. Mimo przestarzałej konstrukcji, Tico było oferowane niemal tak długo jak bliźniaczy Matiz I.

_______

Czytaj więcej w nowym artykule


     Daewoo Korando

Mimo, iż nazwa Korando pamięta jeszcze lata '80, generacja którą widać na zdjęciu, pierwszy raz została pokazana w maju 1995 roku. Był to jeszcze prototyp o nazwie KJ w kolorze morskim. Oficjalnie SsangYonga Korando w Korei zaprezentowano w lipcu 1996 roku, a już dwa miesiące później ruszyła ich masowa produkcja. Na początku 1998 roku, Daewoo przejęło część udziałów SsangYonga, w tym prawo do produkcji a także sprzedawania ich modeli pod swoim szyldem. W ten oto sposób w 1999 roku pojawił się Daewoo Korando. Produkowany do 2002 roku (w UK do 2001) model nigdy nie odniósł sukcesu, Po 2002 roku, Korando znów było oferowane jako SsangYong, aż do 2006 roku. W 2010 roku pojawił się następca.

     Prototypy Daewoo

W latach 1993-2000 Daewoo pokazało oficjalnie przynajmniej 37 prototypów. Najwięcej w 1997 roku, bo aż 12. Wśród nich było wiele udanych i ładnych prototypów, takich jak Bucrane, Shiraz, Mirae, Musiro, No.1 czy Mya (na zdjęciu). Poza nimi było też kilka dość kontrowersyjnie wyglądających (DMS-1, Joyster czy No.2) ale niektórym mogą się one podobać. Koncern Daewoo eksperymentował też z całkiem rasowymi oraz elektrycznymi wersjami seryjnych modeli, przez co powstały prototypy takie jak: Lanos, Nubira i Leganza GTI, DEV2, DEV5, DEV 5-5, NGV-3, DFC-1 i wiele więcej. Najwięcej razy prezentowano Joystera.

_______

Czytaj więcej o prototypach: Bucrane, DMS-1, Joyster i Mantica w artykułach


     Daewoo Tacuma / Rezzo

Prototypy Tacumy pokazano w sierpniu 1999 roku w Europie. Debiut gotowego modelu nastapił 7 stycznia 2000 roku w Korei. W Europie auto było dostępne od jesieni 2000 roku, w Polsce od stycznia 2001. Daewoo Tacuma w trzech krajach występowała pod nazwą Rezzo (od Resolutely) - w Korei, Niemczech oraz we Francji. Wszędzie indziej była to Tacuma. W kwietniu 2003 roku minivan przeszedł drobny face lifting. Od 2005 roku (już jako Chevrolet) nazywany tylko Rezzo (albo Vivant). Produkcję zakończono w 2009 roku. Rezzo można było kupić w konfiguracji siedmio-osobowej.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo-FSO Polonez +

Daewoo stało się właścicielem FSO w 1996 roku, tym samym weszło w posiadanie Polonezów które rok później (w kwietniu) na mocy zobowiązań koncernu wobec FSO zostały nieco zmodernizowane i dodatkowo nazwane ''Plus''. Dotyczyło to Caro, Atu, Cargo i Trucka. W 1998 roku zmieniono klamki zewnętrzne, wycofano silnik 1,4 i zaprezentowano P-120 czyli prototyp Poloneza Kombi. Ten zaś debiutował w kwietniu 1999 roku. W 2000 roku zmieniono tylną blednę w Atu Plusie, wycofano silnik GLi i odświeżono gamę kolorów, dodając wiele kolorów z Daewoo Matiza. Potem zaniechano kolejnych zmian. Produkcję osobowych wersji Plusa zaprzestano w kwietniu 2002 roku. Natomiast Truck Plus był produkowany do marca 2003 

     Trochę o stronie darewnoo.pl

Wszystko zaczęło się końcem 2010 roku, kiedy to domena www.darewnoo.pl została przeze mnie zarejestrowana. Oficjalne otwarcie strony nastąpiło w dniu 5 styczeń 2011 roku. Początkowo strona była bardzo uboga. Mimo to, poświęcałem (i dalej poświęcam) jej bardzo dużo czasu, aby ją doskonalić, urozmaicać i wzbogacać o nowe informacje. Strona poświęcona jest modelom Daewoo z lat 1991-2001, a więc: Tico, Matiz, Nexia, Lanos, Espero, Nubira, Leganza, Tacuma oraz prototypom z lat 1995-2000. Jest też kilka wzmianek o takich modelach jak Musso, Korando, Chairman czy Polonez Plus. Strona mniej więcej raz na rok przechodzi spore zmiany graficzne i związane z treścią na niej. I tak na przykład: w 2011 dodałem 9 pełnych artykułów i forum. W 2012 roku na darewnoo.pl zmian było nie dużo i były czysto kosmetyczne. Został też wydany pierwszy kalendarz w ilości sześciu sztuk. W 2013 natomiast na stronie zrobiłem pierwszy header wykonany we Flashu a także zabrałem się za ponowne pisanie artykułów dla modeli Tico i Matiz. Artykuły te są nawet do 3x dłuższe niż poprzednio. Ponadto na nowo przygotowałem bardzo porządnie zrobiony spis lakierów Daewoo w aż 15-stu modelach. Spis ten to najpopularniejsza obecnie rzecz na stronie. Rok 2014 to czas największych do tej pory zmian. Poza takimi drobiazgami jak Site Map czy poprawie artykułów z 2011 roku, na stronie pojawiła się bardzo rozbudowana Chronologia z podziałami dziesięciu modeli na wszystkie wersje, dodałem do publicznego wglądu moje archiwum zdjęć i zdjęć prasowych Daewoo, a tych jest w sumie nieco ponad 5000 oraz gruntownie zmodernizowałem menu w działach z artykułami oraz dział ''Galeria zdjęć prototypów z targów''. Na koniec, największa zmiana graficzna od czasów istnienia strony. Nowy design wygląda nowocześniej, czytelniej ale wciąż pozostał praktyczny, więc nie ma problemu z odnalezieniem odpowiednich informacji. Na deser kalendarz na rok 2015, który został wydrukowany w największej do tej pory ilości.  Strona od zawsze utrzymywana jest w tonacji fioletowo-czarnej z dodatkiem szarego. Zdaje sobie sprawę, że wygląda ona dość ponuro, ale jest rozpoznawalna i - co ważne dla nocnych marków - nie męczy tak oczów w nocy jak witryny z białym tłem. Widoczne w tle zdjęcie z fioletowym Lanosem to zdjęcie rozpoznawcze strony darewnoo.pl - nazwa ta wywodzi się od mojego nicku, który z kolei jest połączeniem wyrazów Daewoo i drewno. Mimo, że drewno mało ma wspólnego z Daewoo, nick ten symbolizuje oryginalność, pomysłowość a jednocześnie przywiązanie do marki Daewoo. Nick ten jest bardzo rozpoznawalny i pierwszy raz użyłem go na Polskim Forum Daewoo w 2009 roku. Potem na kolejnych forach aż wreszcie stworzyłem własną stronę. Darewnoo.pl dzieli się jeszcze na trzy inne podstrony: mods.darewnoo.pl (otworzona w czerwcu 2012 roku) która osiąga największą popularność i zawiera różne modele Daewoo do gier głównie z serii GTA, press.darewnoo.pl (otworzona we wrześniu 2012 roku), na której można znaleźć bardzo dużo zdjęć prasowych Daewoo i logotypy oraz games.darewnoo.pl (otworzona we wrześniu 2013 roku) na której możesz pograć w gry flashowe z Daewoo mojego autorstwa. Więcej o tym poczytasz na każdej z wymienionych podstronach w zakładce ''Wstęp''.

darewnoo.pl

Twoje źródło wiedzy o Daewoo

(39 głosów, średnia ocena 4.59 na 5)

TEN ARTYKUŁ ZOSTAŁ NAPISANY 12 MARCA 2011 ROKU, DLATEGO

Z DNIEM 5.05.2014 NANIOSŁEM POPRAWKI ZAZNACZONE NA

ZIELONO I PRZEKREŚLIŁEM BŁĘDNE INFORMACJE

 

Jedni twierdzą że Nowa Nubira to tylko lekko zmodernizowana jedynka, inni z kolei że to zupełnie nowy model. Daewoo twierdzi że w II generacji Nubiry zostało zmienione 90 elementów. Najbardziej te zmiany widać we wnętrzu i z przodu. Projekt nadwozia powierzono włochom (ItalDesign), 1) a zatem Nubira II upodobniła się do Lanosa i Leganzy, nie tylko dlatego że wszystkie te modele mają duże owalne światła przednie ale również dlatego że zostały zaprojektowane przez tą samą firmę. Nubira II pojawiła się nie długo po debiucie jedynki. Pisałem już wcześniej dlaczego tak się stało, ale przypomnę: upodobnienie Nubiry do pozostałych popularnych modeli, poprawa jakości materiałów, poprawa bezpieczeństwa, lepsze, bogatsze wyposażenie oraz nowe technologie (np inne zawieszenie). Warto dodać że Nubira II jest o wiele bezpieczniejsza od Nubiry I. Ponoć Nubira II do produkcji była gotowa na początku 1999 roku, ale ponieważ popyt na Nubirę I cały czas był całkiem duży, to premiera Nowej Nubiry przesunęła się o kilka miesięcy. Ciężko powiedzieć kiedy odbywały się testy drogowe, testy pomiarowe itp. Nowa Nubira otrzymała też nowe logo. ''Nubira'' jest napisane inną czcionką. Produkcję Nubiry II (w dwóch nadwoziach) na Żeraniu rozpoczęto 6 grudnia 1999 roku. Natomiast zakupić Nową Nubirę można było już we wrześniu. W Korei Nubira II zadebiutowała w marcu.

1) Nubira II została zaprojektowana i opracowana w koreańskich Design Forum.

Daewoo Nubira II została jeszcze bardziej dopracowana pod względem bezpieczeństwa, więc nic dziwnego, że jest bezpieczniejsza od Nubiry I. Mimo że Nowa Nubira nie była testowana przez Euro NCAP, to jednak jest sporo testów zderzeniowych od kilku innych instytucji. Na zdjęciu widać czołowe zderzenie Nubiry: koreańskiej (beżowa), europejskiej (biała) oraz amerykańskiej (bordowa). Ze zdjęć można wywnioskować że najsłabszy wynik osiągnęła europejska Nubira. Instytucja  ANCAP wzięła do testów Nubirę sedan z dwulitrowym silnikiem, która w sumie ważyła 1280 kg. Jej crash test odbył się w czerwcu 2000 roku. Crash test Nubiry został wykonany przy 64 km/h. Otrzymała ona tylko dwie gwiazdki, z kolei koreańska Nubira (beżowa) otrzymała... cztery gwiazdki. Prędkość z jaką zrobiono crash test to 56 km/h. Ostatnia (amerykańska) Nubira uzyskała dosyć dobry wynik, ale gorszy niż Leganza. W przypadku amerykańskiej Nubiry crash test został przeprowadzony przy prędkości 57 km/h. W przypadku amerykańskiej Nubiry  przeprowadzono też zderzenie boczne. W każdym z tych crash testów był sedan z 2000 roku. Nubira II nie wyszła bardzo źle w tych crash testach, ale niestety jej opinie na temat bezpieczeństwa obniżyli ''pogromcy mitów'', ponieważ podczas ich testów widać jak Nubira zgniata się jak puszka (mimo że prędkości były wyższe niż podczas wyżej opisanych crash testów).

Nubira II nadal była oferowana w trzech nadwoziach, jednak nie w każdym kraju. Najbardziej pogmatwane informacje są odnoście Nubiry II hatchback. Wszytko wiedzące media piszą że wraz z pojawieniem się na rynku Nowej Nubiry z oferty na całym świecie znika hatchback, a nie jest to prawdą. Hatchback pojawił się tylko na niektórych rynkach, ale równolegle z czterodrzwiowym sedanem i kombi. Po wielu tygodniach żmudnych poszukiwań stworzyłem listę krajów w Nubira II hatchback na pewno była oferowana: Belgia, Czechy, Francja, Włochy, Portugalia, Hiszpania, Holandia. W tych dwóch ostatnich Nubira II hatchback była popularniejsza niż w pozostałych krajach. Ciekawostką może być to że w niektórych krajach np. w Hiszpanii Nubira II hatchback miała zupełnie inną nazwę - Compact. Dlaczego Nubirę II hatchback oferowano tylko w kilku krajach? Z pewnością dlatego że Nubira I hatchback zaliczyła klapę i nie odniosła sukcesu na rynku. Silniki w Nubirze II hatchback są takie same jak w jedynce - 1,6 oraz 2,0. Silniki te nie były modernizowane. W Korei Nubira II Hatchback nazywała się Nubira D5. 1)

1) Mimo że były przymiarki wprowadzenia do Korei Nubiry II hatchback, ostatecznie tego nie zrobiono i w Korei dwójka występowała tylko w nadwoziu sedan.

Sedan również w dwójce stał się najpopularniejszą odmianą Nubiry. To właśnie w sedanie zmieniono najwięcej elementów nadwozia (najmniej w hatchbacku). Poza przednią i boczną częścią nadwozia gruntownie zmodernizowano też tylną część nadwozia sedana. Nie tylko zmieniono lampy tylne, ale także klapę bagażnika i zderzak (który został zmieniony we wszystkich nadwoziach Nubir II). Nubira II sedan była oferowana w znacznie większej ilości krajów niż hatchback. Nie ominęło to oczywiście Polski. Sedan jest tylko nieznaczenie dłuższy od Nubiry I - zaledwie 3 cm i zaledwie pół centymetra wyższy. Rozstaw osi i szerokość pozostała taka sama jak w Nubirze I. Niektórzy twierdzą że Nubira II sedan z tyłu przypomina Leganzę, głównie ze względu na dosyć podobny wygląd tylnych reflektorów. Daewoo twierdzi, że Nowa Nubira sedan jest bardziej elegancka i... sportowa. Jak dla mnie wygląda ona znacznie mniej elegancko od Nubiry I, nie mówiąc już o sportowym wyglądzie... W lepiej wyposażonych modelach Nubiry dolną część tylnego reflektora stanowi metaliczna wstawka, która chyba najbardziej pasuje do beżowego koloru nadwozia nazwanego przez Daewoo: Brighton Gold (na zdjęciu). Wstawka ta nigdy nie była lakierowana pod kolor nadwozia.

Nadwozie Nowej Nubiry kombi podobnie jak w przypadku Nubiry I było znaczenie popularniejsze od hatchbacka ale mniej popularne od sedana. W Nubirze II kombi zaszło mniej zmian w porównaniu z sedanem. W Polsce i w innych krajach europejskich w których Nubira II kombi była oferowana ograniczyło się to tylko do zmian przedniej części nadwozia, nowego wnętrza, nowych zderzaków, nowych wzorów kołpaków i felg, oraz nieco twardszego zawieszenia. Tylna część nadwozia (poza zderzakiem) pozostała taka sama jak w Nubirze I kombi, ale do pewnego czasu. Ponieważ w 2001 roku na niektórych rynkach (np. USA, Anglia, Czechy) został wprowadzony nowy wygląd lamp tylnych (na zdjęciu w kółeczku). W Polsce i wielu innych krajach (np. Niemcy) pozostał stary zestaw lamp (srebrna Nubira na zdjęciu), taki jak w Nubirze I. A teraz ciekawostka: o ile Nubira II sedan i hatchback były oferowane w Korei o tyle Nubira II kombi nie była tam dostępna (!), poprzednia generacja Nubiry kombi (pod nazwą Spagon) była dostępna w Korei. W Polsce podobnie jak w przypadku Nubiry I była dostępna odmiana Van.

Niestety, mimo tego że Nubira II okazuje się znacznie lepsza od Nubiry I to i tak jest gorsza od większości konkurencji. W Europie prawie każdy renomowany producent (Opel, VW, Ford, Citroen, Peugeot, Renault) jest w stanie bez problemu pokonać europejską Nubirę. Nawet konkurenci z Korei nie są łatwymi przeciwnikami. Nubira II w Korei jest znacznie lepiej wyposażona niż europejska odmiana, ale z kolei Hyundai Elantra i Kia Shuma również są lepiej wyposażone w Korei. O ile Nubira II bez trudu pokonuje Kię o tyle niestety musi uznać wyższość Hyundaia. W każdym porównaniu Hyundaia Elantry i Daewoo Nubiry II zawsze wygrywał Hyundai, z kolei w każdym porównaniu Nubiry ze Shumą wygrywała Nubira. Mówię tu o porównaniach z różnych krajów: Polska, Niemcy, Korea, Anglia. Chyba najlepszym konkurentem dla Nubiry II jest Octavia I (Tour). Prawda jest taka że zarówno Nubira jak i Elantra i Octavia należą do segmentu C/D i nie mogą w pełni konkurować z segmentem D (Passat, Mondeo, Vectra, 406, Laguna). Z kolei ciekawostką jest to że następca Nubiry II - Lacetti jest przedstawicielem klasy C, czyli niższej niż Nubira.

W 1998 roku na Warszawskie ulice wyjechało kilkadziesiąt jak nie kilkaset białych Daewoo Nubir I w wersji sedan oraz kombi, ponieważ MPT wynegocjowało korzystne dla taksówkarzy warunki zakupu. Nubiry bardzo dobrze sprawowały się w roli taksówek przez kilka następnych lat. Wiele z tych Nubir przejechało nawet 400 000 km a jak donoszą niektóre źródła nawet więcej. W 2000 roku przyszedł czas na zmianę - w korporacji MPT do wielu Nubir I dołączyły Nubiry II. Do dnia dzisiejszego jeżdżą po Warszawie pojedyncze egzemplarze Nubir obu generacji jako taksówki w rożnych korporacjach. Na dzień dzisiejszy flota MPT zasilana jest przez Chevrolety (jakby nie patrzeć następcę Nubir), Skody, Peugeoty, Mercedesy.

Powołując się na wiedzę przekazaną przez jednego z użytkowników daewooforum.pl kierowcy wyżej wymienionej korporacji z rozrzewnieniem wspominają Nubiry... gdyż mimo upływu lat i przejechanych setek tysięcy kilometrów okazały się autami niezawodnymi.

Już od 2000 roku amerykanie mogli zakupić Daewoo Nubirę II w dwóch nadwoziach - sedan i kombi (hatchback, podobnie jak w Polsce został wycofany z oferty). Debiut Nubiry II w USA odbył się w 1999 roku na targach. Zainteresowanie na początku było duże, ale szybko spadło. Daewoo nigdy nie zaistniało na tym rynku, mimo tego że oferowało dość bogate wyposażenie w swoich modelach. Silniki jakie były oferowane w amerykańskich Nubirach II są takie same jak w europejskich - benzynowy silnik 1,6 i 2,0. 1) Amerykańską Nubirę II jest z przodu bardzo łatwo rozpoznać, a to za sprawą wielkich lampek obrysowych na przednim zderzaku na linii przetłoczenia. Te lampki zmieniają diametralnie wygląd Nubiry czyniąc ją... jeszcze mniej elegancką i sportową. Nie wiem czemu Daewoo wolało tak zrobić niż dać małe lampki na boku zderzaka tak jak to zrobili na tylnym zderzaku.

1) W USA wszystkie Nubiry (zarówno jedynki jak i dwójki) występowały tylko z silnikiem 2,0 (takim samym jak w Europie)

Koreańskie Nubiry II były zupełnie inne w porównaniu z europejskimi. Strasznie to skomplikowane. W Korei nie było odmiany kombi i hatchback, natomiast odmiana sedan była inna niż europejska odmiana. Sam nie mogę do tego dojść. W 1999 roku pojawiła się normalna Nubira II - taka jak europejska tylko z innym wyposażeniem. Natomiast już wczesnym 2000 zadebiutowała Nubira PowerNomics (na zdjęciu). Nie wiem czym się różni od normalnej Nubiry, jedyne co zauważyłem to inne ułożenie kratek w atrapie chłodnicy, inny prędkościomierz (elektroniczny), szyberdach, inny panel klimatyzacji i radia oraz wnętrze w których dominuje skóra i pseudo drewno. Więcej różnic nie znalazłem. 1) Silniki jakie napędzały koreańskie Nubiry (zarówno Powernomics'y jak i zwykłe) to benzynowe silniki 1,5 lub 2,0. Z czasem zrezygnowano jednak z tej drugiej jednostki i Nubiry II w Korei miały pod maską tylko jeden silnik.

1) Nubiry PowerNomics nie różniły się zbytnio od europejskich. Z zewnątrz: naklejka PowerNomics na tylnej klapie na dole z prawej strony, standardowe lampy soczewkowe, wzór alufelg taki sam jak w Nubirze I natomiast w środku różnice były ze względu na różne wersje wyposażenia. Podstawowe wersje nie miały nawet airbagów. Najbogatsze miały dwa airbagi, drewniane wstawki, skórzaną tapicerkę, szyberdach i inne udogodnienia. W sierpniu 2000 roku zmieniono przednią atrapę na taką jak widać na zdjęciu obok. Wówczas taka atrapa występowała tylko w wersji PowerNomics. W 2001 roku wprowadzono nowe wersje, w tym najbogatsza - Special mogła mieć na pokładzie za dopłatą nawet elektroniczny prędkościomierz.

O ile z zewnątrz można dopatrzeć się podobieństw do poprzedniej Nubiry o tyle we wnętrzu nie ma ani jednego elementu z jedynki. Kokpit został naprawdę gruntownie zmodernizowany, nawet kierownica jest nowa (potem stosowana również w Tacumach). W Nowej Nubirze zegarek znalazł się na desce rozdzielczej (w jedynce był na podsufitce), co niestety spowodowało, że w słoneczne dni nic w nim nie widać. Wnętrze Nubiry II zostało wykończone lepszymi materiałami. Koreańskie Nubiry mogły mieć dwukolorowe kokpity (szaro-beżowe albo czarno-beżowe i dodatkowo okleinę drewnianą lub aluminiową). W Europie oferowano tylko czarny kokpit. W wielu krajach dostępna była również Nubira II bez poduszek powietrznych (inne koło kierownicy, z którego również później korzystała Tacuma). Europejskie Nubiry były dostępne w następujących wersjach wyposażenia: S (wersja najuboższa, tylko sedan), SX (sedan, kombi i nieoferowany w wielu krajach hatchback), CDX (te same wersje co w SX). Ciekawostką może być pozioma linia (w przypadku Nubiry II) na kierownicy. Poduszka otwiera się na środku (wzdłuż linii) a następnie rozchodzi w dwie strony i oczywiście wypełnia gazem. W Nubirze I linia była pionowa i poduszka również otwierała się wzdłuż linii (pionowej). Na zdjęciu europejska odmiana Nubiry II w wersji CDX. Szczegółowe wyposażenie wersji SX oraz CDX znajduje się w jednokartkowych prospektach. Tylko w wersjach SX oraz CDX pojawia się znaczek wyposażenia na przednim błotniku. W wersji S nie ma oznaczenia.

Mimo, że Nubira II jest niemal takiej samej długości jak jej poprzedniczka, ma więcej miejsca wewnątrz. Jest nieco więcej miejsca na nogi, natomiast na głową tyle samo co w Nubirze I. Nubira była dostępna z automatyczną (niedostępna w Polsce) lub manualną skrzynią biegów. Fotele jakie są w Nubirze II są wygodniejsze od tych z jedynki, nie zależnie od tego czy są welurowe czy skórzane. Niestety skórzane fotele to w Polsce nie było nawet wyposażenie opcjonalne. Skóra w Nubirze II była przeznaczona głównie dla Koreańczyków i Amerykanów. W Nubirze II można było mieć skórę albo czarną albo beżową (w jedynce tylko czarna). W porównaniu do Nubiry I, Nubira II jest znacznie lepiej wygłuszona, mniej hałasów z zewnątrz dostaje się do wnętrza. Komfortowa podróż jest możliwa tylko gdy jadą cztery osoby. Zawieszenie w Nowej Nubirze jest twardsze niż w jedynce, a to dlatego że europejczycy narzekali na to że zawieszenie w Nubirze I jest zdecydowanie za miękkie. Nie zrezygnowano, natomiast z funkcjonalności wysuwanych pojemników na kubki. W Nubirze II również zastosowano ten patent, ale schowek ten umieszczono niżej (pod radiem, panelem klimatyzacji i jeszcze jednym schowkiem). Nowością w Nubirze i dużą zaletą jest fotel kierowcy (w wersji CDX) który można regulować w czterech (a nie w dwóch) płaszczyznach: pochylenie oparcia, siedziska, wysokości oraz podparcia odcinka lędźwiowego. Pasażer ma do dyspozycji tylko regulacje pochylenia oparcia oraz podparcia odcinka lędźwiowego. Drugą nowością w Nubirze jest (w opcji) automatyczna klimatyzacja. Kolejną nowością jest możliwość sterowania radiem z kierownicy (wersja CDX za dopłatą), dlatego wg mnie Nubira II to zupełnie nowy model, który tylko z zewnątrz przypomina jedynkę.

Pojemność bagażnika w sedanie wynosi 405 litrów pojemności, a więc tyle samo co... w poprzedniku. Według normy VDA pojemność Nubiry II sedan wynosi 530 litrów. Ale skupmy się na danych według normy DIN. Sedan ma 405 l, natomiast kombi ma 412 litrów (550 l do linii okien), a hatchback ma... 320 litrów. Jaki wniosek? Wielkości bagażników pozostały takie same jak w Nubirze I, a szkoda, bo większy bagażnik zawsze by się przydał. W sedanie zawiasy wnikają do środka bagażnika, podobnie jak w jedynce oraz konkurencyjnych modelach. Również nadkola bardzo wnikają do wnętrza bagażnika i zmniejszają jego pojemność (tak jak w Nubirze I). Jedyną nowością w bagażniku Nubiry II jakiej nie ma w jedynce jest... siatka na zakupy (na zdjęciu), i dotyczy to tylko sedana. Niestety jeżeli chodzi o przestrzeń bagażową to Daewoo nie napracowało się.

W Korei ścigało się wiele Nubir II hatchback. Nubiry te przystosowane były do czegoś w stylu WTCC. Każda taka Nubira była bardzo zmodyfikowana do wyścigów: klatki bezpieczeństwa, jeden fotel, inne zderzaki, opony, felgi, dodatkowy spoiler oraz oczywiście obklejenie jej licznymi reklamami. Wszystkie ścigające się Nubiry II były w kolorze pomarańczowo-czarnym. Ponoć pod maską takiej Nubiry pracował silnik o pojemności 2.2 z Leganzy. Tak przygotowana Nubira ścigała się tylko w Korei z takimi autami jak Hyundai Coupe, Hyundai Accent czy Daewoo Lanos. W Polsce z kolei oczywiście Nubira hatchback już się nie ścigała, bo odmiana hatchback zniknęła z polskiego rynku i dalej ścigali się żółto-niebieską Nubirą I hatchback. Nubira tylko raz odniosła sukces w wyścigach, ale ogólnie to odnosiła porażki.

Po przeczytaniu artykułu oceń go (na górze strony)!

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informacje w pigułce:

1997 -  Pierwsze projekty Nowej Nubiry

1999 -  Debiut Daewoo Nubiry II w Korei (bez nadwozia kombi)

1999 -  Debiut Daewoo Nubiry II w Europie i Anglii

2000 -  Debiut Nubiry II w Polsce, Ameryce i Anglii (bez nadwozia hatchback)

2000 -  Debiut Nubiry II PowerNomics (tylko w Korei)

2001 -  Drobna modernizacja nadwozia kombi (na niektórych rynkach)

2003 -  Zakończenie produkcji Daewoo Nubiry II na całym świecie

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

.

Reklamy telewizyjne Daewoo Nubira II:

.

Polska reklama telewizyjna z 1999 roku

 

Koreańska reklama telewizyjna z ok.2001 roku

 

Koreańska reklama telewizyjna z ok.2001 roku

 

Słowacka reklama telewizyjna z 1999 roku

HEADER 

 
Gary94
#1 Gary94 2011-04-25 19:38
ja bym nie powiedział że nubira II uzyskała przez testy pogromców mitów gorsze opinie a nawet wręcz przeciwnie. Oglądałem cały ten odcinek i szczerze powiedziawszy byłem mile zaskoczony ponieważ jak wiemy przeprowadzono dwa testy pierwszy przy 80 km/h w płaską ścianę i co ciekawe drzwi się otwierały mimo wykrzywionych przednich słupków i co ważniejsze kabina kierowcy zachowała się w całkiem dobrym stanie na tyle aby to kierowca przynajmniej według mnie nie został zgnieciony a kolejny przy 160 km/h no tu zostawawię zderzenie bez komentarza : P
 
 
darewnoo
#2 darewnoo 2011-04-26 10:37
Cytuję Gary94:
ja bym nie powiedział że nubira II uzyskała przez testy pogromców mitów gorsze opinie a nawet wręcz przeciwnie. Oglądałem cały ten odcinek i szczerze powiedziawszy byłem mile zaskoczony ponieważ jak wiemy przeprowadzono dwa testy pierwszy przy 80 km/h w płaską ścianę i co ciekawe drzwi się otwierały mimo wykrzywionych przednich słupków i co ważniejsze kabina kierowcy zachowała się w całkiem dobrym stanie na tyle aby to kierowca przynajmniej według mnie nie został zgnieciony a kolejny przy 160 km/h no tu zostawawię zderzenie bez komentarza : P


Tak, ja też widziałem cały.
Ale czytając rózne komentarze z różnych stron na ten temat doszedłem właśnie do takiego wniosku... Ludziom w pamięci po prostu pozostało zderzenie przy 160...
 
 
Valkir
#3 Valkir 2012-08-07 21:12
Jechałem nią 160 km/h przez miasto i to bardzo fajny i dobry samochód.
 
 
Raptus
#4 Raptus 2013-01-04 20:07
Silnik 2.0 w Nubirze II jest lekko zmodyfikowany względem tego z Nubiry I.
Podobno dołożono rezonator w dolocie, który sprawia że max moment uzyskiwany jest już przy 2400obr/min, a nie przy 4400obr/min jak w jedynce.
Informacje te znalazłem w necie i mogę podać źródła.
 
 
Zymku
#5 Zymku 2014-08-28 21:29
Zawsze podobała mi się Nubira 1 hatch.
 
 
darewnoo
#6 darewnoo 2014-08-28 21:30
Cytuję Zymku:
Zawsze podobała mi się Nubira 1 hatch.


Mnie też, ale dlaczego piszesz o tym przy artykule o dwójce? :D
 
 
łukasz-333
#7 łukasz-333 2017-05-14 22:22
Cytuję Raptus:
Silnik 2.0 w Nubirze II jest lekko zmodyfikowany względem tego z Nubiry I.
Podobno dołożono rezonator w dolocie, który sprawia że max moment uzyskiwany jest już przy 2400obr/min, a nie przy 4400obr/min jak w jedynce.
Informacje te znalazłem w necie i mogę podać źródła.

jest to nie prawdą vgis otwiera się tak samo jak w starszych silnikach :) czyli max moment jest tak samo
 

Nie masz uprawnień do komentowania.

You do not have permission to comment on.