Poniższy artykuł to mój autorski tekst, nie jest to "zrzynka" z Wikipedii. Wykorzystując fragmenty z poniższych treści na innych stronach internetowych, profilach społecznościowych lub filmikach na YouTube proszę wspomnieć o oryginalnym źródle darewnoo.pl.
Artykuł zawiera około 60% mojej wiedzy na temat opisywanego modelu. Został napisany w 2011 roku, a w 2021 miała miejsce jego poprawka (usunięcie zbędnej treści i dodanie nowej, poprawa czytelności artykułu i nowe obrazki).
Jedni twierdzą że Nowa Nubira to tylko lekko zmodernizowana jedynka, inni z kolei że to zupełnie nowy model. Daewoo uważa że w II generacji Nubiry zostało zmienione 90 elementów. Najbardziej te zmiany widać we wnętrzu i z przodu. Za jej zmiany stylistyczne odpowiada angielskie studio DWTC nadzorowane przez koreański Design Forum. Nubira II pojawiła się niedługo po debiucie jedynki, bo można bardzo łatwo wyjaśnić: upodobnienie Nubiry do pozostałych modeli Daewoo, poprawa jakości materiałów, poprawa bezpieczeństwa, lepsze, bogatsze wyposażenie oraz nowe technologie (np. inne zawieszenie). Nubira II do produkcji była gotowa na początku 1999 roku, ale ponieważ popyt na Nubirę I cały czas był całkiem duży, to premiera Nowej Nubiry przesunęła się o kilka miesięcy. Auto otrzymało też nowe logo. Produkcję Nubiry II (w dwóch nadwoziach) na Żeraniu rozpoczęto 6 grudnia 1999 roku. Natomiast zakupić Nową Nubirę (jeszcze koreańską) można było już we wrześniu. |
|
Daewoo Nubira II została jeszcze bardziej dopracowana pod względem bezpieczeństwa, więc nic dziwnego, że jest bezpieczniejsza od Nubiry I. Mimo że Nowa Nubira nie była testowana przez Euro NCAP, to jednak jest sporo testów zderzeniowych od kilku innych instytucji. Na zdjęciu widać czołowe zderzenie Nubiry: koreańskiej (beżowa), europejskiej (biała) oraz amerykańskiej (bordowa). Instytucja ANCAP wzięła do testu Nubirę sedan z dwulitrowym silnikiem, która w sumie ważyła 1280 kg. Jej crash test odbył się w czerwcu 2000 roku i został wykonany przy 64 km/h. Otrzymała ona tylko dwie gwiazdki, z kolei w Korei Nubira otrzymała... cztery gwiazdki. Prędkość z jaką zrobiono crash test to 56 km/h. Ostatnia (amerykańska) Nubira uzyskała dosyć dobry wynik, ale gorszy niż Leganza. W jej przypadku crash test został przeprowadzony przy prędkości 57 km/h. Nubira II nie wyszła bardzo źle w tych zderzeniach, ale niestety jej opinie na temat bezpieczeństwa obniżyli ''Pogromcy mitów'', ponieważ podczas ich testów widać jak Nubira zgniata się jak puszka (mimo że prędkości były nawet trzykrotnie wyższe niż podczas wyżej opisanych crash testów). |
|
Nubira II nadal była oferowana w trzech nadwoziach, jednak nie w każdym kraju. Najbardziej pogmatwane informacje są odnoście Nubiry II hatchback. Wszytko wiedzące media piszą że wraz z pojawieniem się na rynku Nowej Nubiry z oferty na całym świecie znika hatchback, a nie jest to prawdą. Hatchback pojawił się tylko na niektórych rynkach, ale równolegle z czterodrzwiowym sedanem i kombi. Dwójka w hatchbacku na pewno była dostępna w następujących krajach: Belgia, Czechy, Francja, Włochy, Portugalia, Hiszpania oraz Holandia. Ciekawostką może być to że w Hiszpanii Nubira II hatchback miała zupełnie inną nazwę - Compact. Dlaczego Nubirę II hatchback oferowano tylko w kilku krajach? Z pewnością dlatego że Nubira I hatchback zaliczyła klapę i nie odniosła sukcesu na rynku. Była najmniej praktyczna, najbrzydsza i w takiej samej cenie co dłuższy sedan. Europejskie silniki w Nubirze II hatchback są takie same jak w jedynce - 1,6 oraz 2,0. |
|
Sedan również w Dwójce stał się najpopularniejszą odmianą Nubiry. To właśnie w sedanie zmieniono najwięcej elementów nadwozia (najmniej w hatchbacku). Poza przednią i boczną częścią nadwozia gruntownie zmodernizowano też tylną część nadwozia sedana. Nie tylko zmieniono lampy tylne, ale także klapę bagażnika i zderzak (który został zmieniony we wszystkich nadwoziach Nubir II). Sedan jest tylko nieznaczenie dłuższy od Nubiry I - zaledwie 3 cm i zaledwie pół centymetra wyższy. Rozstaw osi i szerokość pozostały takie same jak w Nubirze I. Daewoo twierdzi, że Nowa Nubira sedan jest bardziej elegancka i... sportowa. Zdania na temat która generacja Nubiry jest ładniejsza są mocno podzielone. Dosyć niezrozumiałym akcentem stylistycznym są szare wstawki wkomponowane w dolną część tylnych świateł, które nigdy nie była lakierowane pod kolor nadwozia. |
|
Nadwozie Nowej Nubiry kombi podobnie jak w przypadku Nubiry I było znaczenie popularniejsze od hatchbacka ale mniej popularne od sedana. W Nubirze II kombi zaszło mniej zmian w porównaniu z sedanem. W Polsce i w innych krajach europejskich w których Nubira II kombi była oferowana ograniczyło się to tylko do zmian przedniej części nadwozia, nowego wnętrza, nowych zderzaków, nowych wzorów kołpaków i felg oraz nieco twardszego zawieszenia. Tylna część nadwozia (poza zderzakiem) pozostała taka sama jak w Nubirze I kombi, ale do pewnego czasu. Ponieważ w 2001 roku na niektórych rynkach (np. USA, Niemcy, Czechy) został wprowadzony nowy wygląd lamp tylnych (na zdjęciu w kółeczku). W Polsce i wielu innych krajach pozostał stary zestaw lamp (srebrna Nubira na zdjęciu), taki jak w Nubirze I. W Polsce - jak w przypadku Nubiry I - była dostępna odmiana Van. |
|
W 1998 roku na Warszawskie ulice wyjechało kilkadziesiąt białych Daewoo Nubir I w wersji sedan oraz kombi, ponieważ MPT wynegocjowało korzystne dla taksówkarzy warunki zakupu. Nubiry bardzo dobrze sprawowały się w roli taksówek przez kilka następnych lat. Wiele z tych Nubir przejechało nawet 400 000 km a jak donoszą niektóre źródła nawet więcej. W 2000 roku przyszedł czas na zmianę - w korporacji MPT do wielu Nubir I dołączyły Nubiry II. O ile w przypadku jedynek były to tylko sedany (z reguły w wersji S) o tyle po pojawieniu się we flocie MPT Nubir II zaczęły pojawiać się także wersje kombi (chociaż wciąż większość dwójek to były sedany). Ciekawostką jest to, że Nubira MPT była tak popularna że nawet samo Daewoo postanowiło postawić taki egzemplarz na targach poznańskich w 2000 roku. Po Nubirach flota MPT zasilana była przez Skody, Peugeoty i Mercedesy. |
|
Już od 2000 roku amerykanie mogli zakupić Daewoo Nubirę II w dwóch nadwoziach - sedan i kombi (hatchback podobnie jak w Polsce został wycofany z oferty). Debiut Nubiry II w USA odbył się w 1999 roku na targach. Zainteresowanie na początku było duże, ale szybko spadło. Daewoo nigdy nie zaistniało na tym rynku, mimo tego że oferowało dość bogate wyposażenie w swoich modelach. Wszystkie Nubiry na rynek amerykański były wyposażone w silnik 2.0 DOHC - niezależnie od wersji i nadwozia. Amerykańską Nubirę II jest z przodu bardzo łatwo rozpoznać, a to za sprawą wielkich obrysówek na przednim zderzaku na linii przetłoczenia. Te zmieniają diametralnie wygląd Nubiry czyniąc ją... jeszcze mniej elegancką i sportową. Najbogatsze wersje CDX z USA bardzo często miały skórzaną tapicerkę i alufelgi. W Ameryce Nubirę II można było kupować do marca 2003 roku. |
Koreańskie Nubiry II były nieco inne w porównaniu z europejskimi. Inna była też ich nazwa: Nubira PowerNomics. Podstawowe wersje nie miały nawet airbagów. Najbogatsze miały dwa airbagi, drewniane wstawki, skórzaną tapicerkę (rzadkość w europejskich egzemplarzach), szyberdach i inne udogodnienia. W sierpniu 2000 roku zmieniono przednią atrapę na taką jak widać na obrazku obok. Wówczas taka atrapa występowała tylko w koreańskim PowerNomics. W 2001 roku wprowadzono nowe wersje, w tym najbogatsza - Special mogła mieć na pokładzie za dopłatą nawet elektroniczny prędkościomierz. Silniki jakie napędzały koreańskie Nubiry to benzynowe silniki 1,5 lub 2,0 (po 2000 roku wycofano ten drugi silnik z koreańskiego rynku). Koreańską Nubirę produkowano do sierpnia 2002 roku. |
|
O ile z zewnątrz można dopatrzeć się podobieństw do poprzedniej Nubiry o tyle we wnętrzu nie ma ani jednego elementu z jedynki. Kokpit został naprawdę gruntownie zmodernizowany, nawet kierownica jest nowa (potem stosowana również w Tacumach). W Nowej Nubirze zegarek znalazł się na desce rozdzielczej (w jedynce był na podsufitce), co niestety spowodowało, że w słoneczne dni nic w nim nie widać. Wnętrze Nubiry II zostało wykończone lepszymi materiałami. Koreańskie Nubiry mogły mieć dwukolorowe kokpity (szaro-beżowe albo czarno-beżowe i dodatkowo okleinę drewnianą lub aluminiową). W Europie oferowano tylko czarny kokpit. W kilku krajach dostępna była również Nubira II bez poduszek powietrznych (inne koło kierownicy, z którego również później korzystała Tacuma). Europejskie Nubiry były dostępne w następujących wersjach wyposażenia: S lub SE (wersja najuboższa, tylko sedan), SX (sedan, kombi i nieoferowany w wielu krajach hatchback), CDX (te same wersje co w SX). Ciekawostką może być pozioma linia (w przypadku Nubiry II) na kierownicy. Poduszka otwiera się na środku (wzdłuż linii) a następnie rozchodzi w dwie strony i oczywiście wypełnia gazem. W Nubirze I linia była pionowa i poduszka również otwierała się wzdłuż linii (pionowej). Na zdjęciu europejska odmiana Nubiry II w wersji CDX. Tylko w wersjach SE, SX oraz CDX pojawia się znaczek wyposażenia na przednim błotniku. W wersji S nie ma oznaczenia. |
|
Mimo że Nubira II jest niemal takiej samej długości jak jej poprzedniczka, ma więcej miejsca wewnątrz. Jest nieco więcej miejsca na nogi, natomiast na głową tyle samo co w Nubirze I. Nubira była dostępna z automatyczną (niedostępna w Polsce) lub manualną skrzynią biegów. Fotele jakie są w Nubirze II są wygodniejsze od tych z jedynki, nie zależnie od tego czy są welurowe czy skórzane. Niestety skórzane fotele to w Polsce nie było nawet wyposażenie opcjonalne. Skóra w Nubirze II była przeznaczona głównie dla Koreańczyków i Amerykanów. W Nubirze II można było mieć skórę albo szarą albo beżową. W porównaniu do Nubiry I, Nubira II jest znacznie lepiej wygłuszona, mniej hałasów z zewnątrz dostaje się do wnętrza. Komfortowa podróż jest możliwa tylko gdy jadą cztery osoby. Zawieszenie w Nowej Nubirze jest twardsze niż w jedynce, a to dlatego że Europejczycy narzekali na to że zawieszenie w Nubirze I jest zdecydowanie za miękkie. Nie zrezygnowano, natomiast z funkcjonalności wysuwanych pojemników na kubki. W Nubirze II również zastosowano ten patent, ale schowek ten umieszczono niżej (pod radiem, panelem klimatyzacji i jeszcze jednym schowkiem). Nowością w Nubirze i dużą zaletą jest fotel kierowcy (w wersji CDX) który można regulować w czterech (a nie w dwóch) płaszczyznach: pochylenie oparcia, siedziska, wysokości oraz podparcia odcinka lędźwiowego. Pasażer ma do dyspozycji tylko regulacje pochylenia oparcia oraz podparcia odcinka lędźwiowego. Drugą nowością w Nubirze jest (w opcji) automatyczna klimatyzacja. Kolejną nowością jest możliwość sterowania radiem z kierownicy (wersja CDX za dopłatą). |
Pojemność bagażnika w sedanie wynosi 405 litrów pojemności, a więc tyle samo co... w poprzedniku. Według normy VDA pojemność Nubiry II sedan wynosi 530 litrów. Ale skupmy się na danych według normy DIN. Sedan ma 405 l, natomiast kombi ma 412 litrów (550 l do linii okien), a hatchback ma... 320 litrów. W sedanie zawiasy wnikają do środka bagażnika, podobnie jak w jedynce oraz konkurencyjnych modelach. Również nadkola bardzo wnikają do wnętrza bagażnika i zmniejszają jego pojemność (tak jak w Nubirze I). Jedyną nowością w bagażniku Nubiry II jakiej nie ma w jedynce jest... siatka na zakupy (na zdjęciu), i dotyczy to tylko sedana. Niestety jeżeli chodzi o przestrzeń bagażową to Daewoo nie napracowało się. |
|
W Korei ścigało się wiele Nubir II hatchback. Nubiry te przystosowane były do czegoś w stylu WTCC. Każda taka Nubira była bardzo zmodyfikowana do wyścigów: klatki bezpieczeństwa, jeden fotel, inne zderzaki, opony, felgi, dodatkowy spoiler oraz oczywiście obklejenie jej licznymi reklamami. Wszystkie ścigające się Nubiry II były w kolorze pomarańczowo-czarnym. Tak przygotowana Nubira ścigała się tylko w Korei z takimi autami jak Hyundai Coupe, Hyundai Accent czy Daewoo Lanos. |
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informacje w pigułce:
1997 - Pierwsze projekty Nowej Nubiry
1999 - Debiut Daewoo Nubiry II w Korei (tylko sedan)
1999 - Debiut Daewoo Nubiry II w Europie i Anglii
2000 - Debiut Nubiry II w Ameryce (bez nadwozia hatchback)
2001 - Drobna modernizacja nadwozia kombi (na niektórych rynkach)
2003 - Zakończenie produkcji Daewoo Nubiry II na całym świecie (z wyjątkiem Egiptu)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HEADER
Tak, ja też widziałem cały.
Ale czytając rózne komentarze z różnych stron na ten temat doszedłem właśnie do takiego wniosku... Ludziom w pamięci po prostu pozostało zderzenie przy 160...
Podobno dołożono rezonator w dolocie, który sprawia że max moment uzyskiwany jest już przy 2400obr/min, a nie przy 4400obr/min jak w jedynce.
Informacje te znalazłem w necie i mogę podać źródła.
Mnie też, ale dlaczego piszesz o tym przy artykule o dwójce?
jest to nie prawdą vgis otwiera się tak samo jak w starszych silnikach czyli max moment jest tak samo
W koloże Beż ( tzw. Księżycowy )
Od prawie 4 lat zrobiłem ponad 50 tyś/km.
Fakt,od zakupu
włożyłem 15tyś ( części + naprawy-wymiany )
220km prędkość na liczniku.
Moja na gazie I generacji z kolegą-obok ( 120kg )
Czyli łącznie 200kg jechała UWAGA! 215km/h
Uważam że silnik jest naprawdę b.dobry!
Podzespoły i inne niestety-słabizna!
OGÓLNIE bardzo wygodne-siedziska.
Ma tendencje do pływania ( to normalne )
Ale nie rzuca tyłem.
Promień-skrętu tragedia!
Na trasy do 600km jest naprawdę ok.
W mieście w korkach na Climatronicku
to 12.5 litra/100km gazu.
Da się żyć i nawet jakieś przyspieszenie-ma!
Stawiam punktację CZWÓRKĘ czyt.4
Na pięć możliwych.
Życzę kolejnym-nabywcom
żeby uważali na części
bo się zwyczajnie kończą.
A nikt nie chce już produkować ;-)