TEN ARTYKUŁ ZOSTAŁ NAPISANY W GRUDNIU 2010 ROKU,
DLATEGO Z DNIEM 5.05.2014 NANIOSŁEM POPRAWKI
ZAZNACZONE NA ZIELONO I PRZEKREŚLIŁEM BŁĘDNE INFORMACJE
Zanim zacznę o Nexii, myślę że powinienem wspomnieć o jej pierwowzorze - Oplu Kadecie E oraz Pontiacu Le Mans. Pierwsze Kadetty pamiętają jeszcze czasy II wojny światowej. Kolejne powstawały jakiś czas po wojnie. Ale to nie nimi się będziemy zajmować. Skupmy się na ostatnim Kadetcie - Kadetcie E. Zadebiutował on w 1986 roku i stał się następcą Kadetta D (1979-1984). Bardzo szybko Kadett E stał się popularny, nie tylko w Niemczech ale i w innych krajach a później również w Polsce. Kadett E dostępny był w 7 wersjach nadwoziowych: trzydrzwiowy i pięciodrzwiowy hatchback (oba na zdjęciu, w tym że zielona trzydrzwiówka to Pontiac), sedan (na zdjęciu), kombi, kombi dwudrzwiowe oraz kabriolet i dostawczy Kadett combo. Niedługo po Kadetcie pojawiły się: Pontiac Le Mans oraz Daewoo Racer (choć częściej spotyka się nazwę po prostu 1,5i). Oba te pojazdy to wierne kopie Kadetta E. Zarówno Daewoo 1,5i jak i Pontiac Le Mans nigdy nie były oferowane w naszym kraju. Daewoo też było dostępne pod nazwą Le Mans, ale i tak na takim Daewoo widniał znaczek Pontiaca. |
|
Po zakończeniu produkcji Kadetta E w 1991 roku (kabrio produkowane jeszcze 2 lata dłużej) pojawił się Opel Astra I Classic - bezpośredni następca Kadetta. Natomiast zarówno Daewoo jak i Pontiac dalej produkowali samochody na bazie Kadetta, ale zostały one zmodernizowane (na zdjęciu). Obaj producenci produkowali (pod swoimi markami) takiego zmodernizowanego Kadetta do 1993 roku. O ile Pontiac pozostał przy nazwie LeMans, o tyle Daewoo postanowiło zmienić ją ostatecznie na Racer (choć dalej można było spotkać nazwę Daewoo Le Mans). Przed 1994 rokiem zaprzestano produkcji Le Mansa i Racera, ale Pontiac w ogóle skończył z tym samochodem a Daewoo nie. Daewoo LeMans/ Racer był dostępny aż do 1997 roku. Tymczasem w 1994 roku zadebiutował w Korei ''nowy'' samochód Daewoo i nazywał się on Cielo... |
Jeszcze przed premierą Cielo/Nexii warto wspomnieć o zupełnie nieznanym prototypie - NGV 3. Z zewnątrz wygląda jak zwyczajna Nexia, ale wcale nie jest normalną Nexią. Jest to bowiem elektryczna Nexia. W internecie widziałem dwie - ta widoczna na zdjęciu oraz białą. Oczywiście skoro ten prototyp jest zapomniany to nie ma o nic niestety żadnych informacji. Ciężko nawet stwierdzić jaki miał silnik oraz czy powstał po debiucie Cielo/Nexii czy przed, a potem postanowiono stylistykę z tego conceptu wykorzystać do Cielo/Nexii. Nie wiadomo. 1) Ciekawostką może być fakt że NGV 3 na tym zdjęciu stoi w takim samym otoczeniu jak drugi również elektryczny prototyp - DEV2 (wyglądem przypomina Espero). 1) Widoczny na zdjęciu obok prototyp zaprezentowano w 1995 roku podczas targów Seul Motor Show, model bazuje na nadwoziu Cielo. Dopisek: W maju 1996 Daewoo chwaliło się że zbudowało 10 egzemplarzy elektrycznych prototypów na bazie Cielo. Jeden z nich nazywał się DEV-4 i był w kolorze bordowym. Posiadał silnik o mocy 95 koni, który rozpędzał ten prototyp do 120 km/h i mógł przejechać jednorazowo 300 km. |
|
Daewoo Nexia nie była testowana przez znane instytucje takie jak Euro-NCAP czy ANCAP. Testy zderzeniowe przeprowadziło tylko Daewoo (na zdjęciu), a potem na Daewoo Nexii DOHC (zmodernizowana Nexia na rynki ukraiński, uzbekistański i rosyjski) testy przeprowadziła instytucja z Rosji. Pierwsze testy zderzeniowe (przez Daewoo) odbyły się w 1993 roku, ostatnie (w Rosji) w 2008 roku. Poziom bezpieczeństwa nie jest dobrą stroną w Nexii, nic dziwnego, w końcu to tylko lekko zmodernizowany Kadett. Choć mimo to Nexia potrafi się okazać bezpieczniejsza od wielu nawet nowszych jej konkurentów. Dużą wadą jest też nadwozie, które szybko koroduje, powodując że karoseria robi się bardziej podatna na zniszczenia i jest mniej trwała. Na pokładzie Nexii mogła się znajdować niestety tylko jedna poduszka powietrzna (i to i tak nie w każdej wersji wyposażeniowej). Ciężko w takim aucie myśleć o ABS a już tym bardziej ESP. Nexia jest na pewno bezpieczniejsza od Tico, ale dużo jej brakuje do bezpieczeństwa jakie swoim pasażerom oferuje Espero. |
|
Żeby kontynuować historie Cielo powtórzę ostatnie zdanie: ''Bowiem w 1994 roku zadebiutował w Korei ''nowy'' samochód Daewoo i nazywał się on Cielo'' ...Tak naprawdę była to kolejna (bardzo udana) modernizacja Opla Kadetta E/Pontiaca Le Mans/ Daewoo LeMans/Racer. Koreańskie Daewoo dobrze zrobiło że zdecydowało się kontynuować produkcje tego (no już trochę) przestarzałego modelu. Oczywiście nie tylko karoseria została zmodernizowana, zmodernizowano także silniki oraz wnętrze. |
W Europie Nexia pojawiła się dość późno, bo pod koniec 1) 1995 roku. W 1996 roku zadebiutowała w Polsce (u boku Tico, Espero, Caro i Atu) oraz w Anglii (u boku Espero). Zarówno w jednym jak i drugim kraju Nexia została dobrze przyjęta. Jednak o ile w Polsce Daewoo było już troszkę znane (głównie dzięki Tico) o tyle w Anglii nie. Pierwsi dystrybutorzy Daewoo w Anglii pojawi się właśnie w 1996 roku. 2) Z wielu angielskich prospektów wynika że chcieli podbić rynek modelami Nexia i Espero oraz zaprezentować swoje możliwości w postaci kabrioleta NO.1 który ostatecznie pozostał prototypem. W Niemczech Nexia nie została przyjęta aż tak dobrze, bo Niemcy wiedzieli że to koreańska kopia ich konstrukcji z końca lat '80. W Daewoo Nexii mógł pracować jeden z dwóch benzynowych silników 1,5. Jeden o mocy 75, a drugi 90 koni. Widoczna na zdjęciu Nexia z pochodzi początku produkcji z angielskiego prospektu. 1) W Europie i UK Nexia zadebiutowała na wiosnę 1995 razem z Espero 2) Daewoo weszło do UK w 1995 roku |
|
Jeżeli chodzi o nadwozia, Nexia dostępna była tylko w trzech wersjach nadwozia: trzy i pięciodrzwiowy hatchback oraz sedan (zrezygnowano z nadwozi: kombi, trzydrzwiowe kombi, kabriolet oraz - nazywanej przez Opla - wersji Combo czyli dostawczej). W sumie Daewoo dobrze zrobiło, bo z całą pewnością te wymieniowe przeze mnie nadwozia nie były by tak popularne jak hatchbacki oraz sedany, ale z jednym wyjątkiem - kombi. Szkoda że nie postanowiono zrobić Nexii Kombi. Z całą pewnością również byłaby popularna. Czas teraz omówić wyposażenie: Nexia była dostępna w czterech wariantach wyposażenia: GL, GLE, GLX (te wersje dotyczą tylko sedana) oraz GL (jak w sedanie) i GTX (tylko w hatchbackach). Trochę to skomplikowane, ale można się jakoś w tym pozbierać: GL to najsłabiej wyposażona Nexia (zarówno sedan jak i hatchback), GLE to lepiej wyposażona Nexia (tylko sedan) z kolei GLX to najlepiej wyposażona Nexia (tylko sedan, hatchbacki miały oznaczenie GTX). W latach 1996-1998 Nexia była montowana w Lublinie. W Korei produkcje Nexii (Cielo) zakończono w 2000 roku, a w Polsce rok wcześniej. 1) 1) Produkcję Cielo/Nexii w Korei zakończono w 1997 roku, natomiast w Polsce montowano ją do marca 1998 roku, po czym taśmy produkcyjne w Lublinie przystosowano do produkcji modeli Musso i Korando. Dopisek: W Korei wyróżniało się wersje (od podstawowych do topowych): GX, RX, DOHC pack. |
Skoro już rozszyfrowaliśmy oznaczenia wyposażenia, to teraz dokładniej opisze co każde z nich zawiera: GL- zegarek elektroniczny, blokada w tylnych drzwiach (przed dziećmi), zdalnie sterowana klapa bagażnika i korek wlewu paliwa, regulacja oparcia przednich foteli, ogrzewanie tylnej szyby, instalacja radiowa z 4 głośnikami, 13'' koła, elektryczna lub manualna regulacja wysokości reflektorów i kilka innych drobiazgów takich jak popielniczki czy schowki. Wersja GLE to GL+centralny zamek, elektryczne szyby 4 sztuki, wspomaganie kierownicy, obrotomierz, halogeny, elektryczna regulacja wysokości reflektorów, czasowe ustawienie wycieraczek, inne boczki drzwiowe i kierownica, zamykany na kluczyk schowek przed pasażerem, regulacja wysokości fotela kierowcy. Wersja GLX i GTX to GL + GLE + silnik 1.5 16V 90 KM DOHC (w pozostałych słabszych wersjach wyposażenia silnik 1.5 75 KM), koła 14". Kokpit Nexii w porównaniu do Kadetta mało się zmienił. Inne kraty nawiewu, zegarek elektroniczny zamiast standardowy i w zasadzie tyle zmian. Mało tego: kierownica Nexii bez poduszki na pokładzie (która w Polsce nie jest zbyt częstym widokiem) wygląda identycznie jak ta w Oplu, z tą różnicą że ma oczywiście inny znaczek. Kierownica z poduchą została z kolei zapożyczona od większego Espero. Ciekawostką jest że właśnie z Nexii zapożyczono wiele elementów wnętrza do Poloneza Plus. Dopisek: Wymienione elementy wyposażenia wypisałem na bazie prospektów. |
|
W Nexii (a raczej w Cielo) można było mieć czterobiegową automatyczną skrzynię, jednak na pewno nie w Polsce, gdzie oferowano tylko pięciobiegową manualną skrzynie. Samo wnętrze Nexii jest dość ponure i proste. Tu również niestety czuć Kadetta. Jednak Daewoo próbowało to jak najbardziej zneutralizować dodając głównie dobre, nowoczesne wyposażenie (w porównaniu do Kadetta) oraz welurowe całkiem wygodne fotele. Na tylnej kanapie bez problemu zmieści się dwóch dorosłych oraz dziecko. Gorzej jakby chciało podróżować pięć dorosłych osób. Z tyłu nie ma aż tyle miejsca aby w troje się wygodnie usadowili. Miejsca na nogi jest dosyć sporo. Widoczne na zdjęciu wnętrze pochodzi z Nexii sedan (o czym świadczy podłokietnik) z wyposażeniem GLX. Dopisek: Automatyczna skrzynia biegów była dostępna opcjonalnie na przykład w Niemczech. |
Bagażnik to dobra strona tego auta, ale tu również znów czuć Kadetta... Nie zależnie od tego czy mówimy o sedanie czy o hatchbacku. Pojemność bagażnika w hatchbacku (zarówno trzy jak i pięciodrzwiowym) wynosi 390 litrów, więc jest to dobry wynik, ale tyle samo wynosi pojemność bagażnika... Opla Kadetta E hatchback. Natomiast do bagażnika Nexii zapakujemy imponujące 530 litrów (dziś nawet największe bagażniki w tej klasie z trudem osiągają takie wyniki), ale znów: tyle samo ma pojemność bagażnika Opel Kadett E sedan... Na każdym kroku widać podobieństwo do Kadetta. Oddalając już temat Kadetta. Bagażniki Nexii mają bardzo regularne kształty i niski próg załadunku (czego nie można powiedzieć o bagażniku w Lanosie). Nadkola zbytnio nie przeszkadzają, gorzej z zawiasami (tylko w sedanie) które wnikają do środka bagażnika mogą uszkodzić bagaż (ale to bolączka aut tej klasy do dziś). W hatchbackach jest możliwość złożenia tylnych siedzeń. Można było uzyskać w ten sposób 720 litrów. Do złożeniu foteli podłoga jest praktycznie płaska. |
W lato 2008 roku zadebiutowała... nowa Nexia. Nie zadebiutowała ona jednak ani w Korei, ani w Polsce, ani w Anglii a... Uzbekistanie i tylko w tam. Sprzedawana jest tylko na Ukrainie, Uzbekistanie i w Rosji razem ze starą Nexią oraz Matizem II. Nowa Nexia zupełnie nie przypomina tej starej, a już tym bardziej Opla Kadetta. Chociaż mimo to dalej nowe auto bazuje na podzespołach starej Nexii -a co za tym idzie Kadetta. W nowej Nexii mogą pracować trzy jednostki benzynowe: 1.5 75KM, 1.5 DOHC 85KM oraz 1.6 108KM. Dopisek: W pewnym momencie model został przemianowany na Chevroleta. |
|
W środku również ciężko dopatrzeć się podobieństw do poprzedniej Nexii. Pozostały tylko takie same kratki nawiewu i panel główny. Cała reszta jest zupełnie nowa. Ruska Nexia jest też lepiej wyposażona od swojej przestarzałej poprzedniczki. Ale nie ma się co dziwić - między jedną a drugą jest niemal 15 lat różnicy. Nowa Nexia oferowana jest tylko z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.
Po przeczytaniu artykułu oceń go (na górze strony)! Lub dodaj komentarz (na dole strony)! |
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informacje w pigułce:
1995 - Prezentacja Daewoo NGV3 concept
1994 - Debiut Daewoo Cielo w Korei
1995 - Debiut Daewoo Nexia w Europie, Anglii
1996 - Produkcja Nexii w Polsce
1998 - Zakończenie produkcji Nexii w Polsce
1997 - Zakończenie produkcji Cielo w Korei
2008 - Debiut Nexii II
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
.
Reklamy telewizyjne Daewoo Nexia / Cielo:
Koreańska reklama telewizyjna z 1994 roku
Koreańska reklama telewizyjna z ok. 1994 roku
Koreańska reklama telewizyjna z ok.1994 roku
Koreańska reklama telewizyjna z ok.1994 roku
Rosyjska reklama telewizyjna z 2008 roku
HEADER
Trochę się nie zgadzam, i wnieś poprawke, ABS występował zależnie jak ktoś sobie wybrał taką opcje i obowiązkowo w GTX i GLE A czy niebezpieczniej sze od Espero, no nie wiem, nie wiem
Pozdro!
Ok, czyli jak to napisać?
Nie przecze - Nexia też jest bezpieczna, ale musi ustąpić Espero w tym przypadku.
Czyli wychodzi na to że tak samo jak w przypadku Lanosa. Ja bazowałem na prospektach.
2002 Zakończenie produkcji Poloneza Atu,Caro Plus i Kombi.
2003 Zakończenie produkcji Poloneza Truck Plus.
kilka lat temu podjeżdżając do mycia moim sedanem z '97 miałem pod kołami tzw czarny lód nexia nawet nie zwolniła po wciśnięciu hamulca i z całym impetem uderzyła przodem w drzwi mojej domowej myjni siła uderzenia odbiła ją na ok 1,5 m i gdy zobaczyłem co stało się z 7 cm drzwiami bałem się wysiąść sprawdzić co z nesią no ale nic wysiadłem i ku mojemu zdziwieniu jedyną wadą po uderzeniu była nadpęknięta ramka rejestracji także nie wciskajcie mi kitu że jest słaba na czołówkę a i o tym że rdzewieje to też nie do końca prawda bynajmniej w moim 15 latku nexia jeździ nadal i robi tygodniowo po 550 km (dojazdy do szkoły) i mimo że wandale po rysowali ją kluczykami do podkładu to nie ma na całej nexii żadnego śladu rdzy no ale warto dodać że ok 6 lat temu była na konserwacji
Dziękuję za przeczytanie komentarzu pozdrawiam wszystkich użytkowników tego autka
Tak, tak, ja to wiem
Ale: raz - to było pisane 3 lata temu, a dwa jak się piszę bardzo dużo tekstu, łatwo o błąd
Witaj. Możliwość jest zawsze, ale tu przeszkodą mogą okazać się koszty. Jak nie dawno patrzyłem, nawet używana już Nexia II (N150) z 2008 roku kosztuje od 25 do 32 tysięcy złotych a dodać to tego jeszcze koszty sprowadzenia...