Daewoo Matiz II

Druga generacja popularnego Matiza nigdy nie doczekała się produkcji i sprzedaży w Polsce. Daewoo Matiz II zadebiutował na początku 2000 roku podczas targów w Genewie. W Korei sprzedaż rozpoczęła się już w sierpniu 2000 roku, natomiast kilka miesięcy później w całej Europie (z wyjątkiem Polski). Wiosną 2002 roku do palety silnikowej Matiza II dodano jednostkę benzynową 1.0 litra. W 2003 roku zmieniono logotyp na GM Daewoo. Blisko dwa lata później,zadebiutował następca Matiza II - Spark. Dodatkowo Matiz II w latach 2004-2005 był sprzedawany również jako Chevrolet i Pontiac.

     Daewoo Nubira I

Prace nad J-100 (Nubirą) w 1993 roku rozpoczęto równolegle z modelami T-100 i V-100. Daewoo Nubira miała zastąpić mocno przestarzałe Espero. Produkcja ruszyła już w lutym 1997 roku i początkowo produkowano tylko Nubiry sedan. Odmiana kombi o nazwie Spagon pojawiła się w koreańskiej ofercie 4 miesiące później, natomiast odmiana 5d hatchback (nazwana D5) dopiero we wrześniu 1998 roku. W Europie Nubira debiutowała na targach we Frankfurcie w 1997 roku. Końcem 1998 roku do oferty dołączyła odmiana Van. Na początku 1999 w Nubirze I wprowadzono minimalne zmiany a mimo to już w marcu 1999  roku pokazano w Korei kolejną, nową generację Nubiry.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Musso

Początki Musso miały miejsce w sierpniu 1993 roku, kiedy to model ten miał swoją światową premierę. Na początku 1998 roku koncern Daewoo wykupił 51,9% udziałów SsangYong Motor Co. W marcu Daewoo przystosowało linie produkcyjne w Lublinie do produkcji Musso i Korando (w miejsce Nexii). W połowie 1998 roku Musso przeszło face lifting, ciut później model pojawił się jako Daewoo Musso, którego sprzedaż w Europie ruszyła w 1999 roku i trwała do początku 2002 roku. Potem ponownie jako SsangYong do 2005. Wcześniej, bo w 2002 roku debiut miała wersja pick-up o nazwie Musso Sports - produkowana do 2006. W latach 2008-2011 zwykłe Musso występowało jako Таgaz Road Partner, ale tylko w Rosji.

     Daewoo Nubira II

Prace nad Nubirą II rozpoczęto w 1997 roku, a więc w tym roku w którym debiutowała pierwsza generacja. Efektem tego był koreański debiut Daewoo Nubiry II już w marcu 1999 roku. W Europie auto można było kupić od połowy roku, a w Polsce Drzwi Otwarte odbyły się w połowie września. W grudniu ruszyła produkcja Nubiry II na Żeraniu. Z wielu różnych krajów (w tym z Polski, UK czy USA) wycofano nadwozie hatchback. W Korei natomiast występowała tylko odmiana sedan. W 2001 roku kombi otrzymało inne tylne światła i była to w zasadzie jedyna zmiana przez cały okres produkcyjny. Ostatnie Nubiry II pochodzą z marca 2003 roku. Następcą była Nubira III / Lacetti.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Lanos

Lanos zaczął być produkowany w Korei w listopadzie 1996 roku, początkowo tylko jako sedan. Hatchbacki (Romeo i Juliet) zadebiutowały w maju 1997. W tym samym miesiącu auto miało swoją europejską premierę we Frankfurcie. Wiosną 2000 roku Lanos przeszedł drobny face lifting oraz pojawiła się również znana limitowana wersja - Sport (oferowana do 2001). W kwietniu 2000 roku w Korei debiutował Lanos II w wersji- prawie to samo co Lanos FL. Daewoo Lanos w Europie i USA był dostępny do marca 2003 roku. W Polsce jednak Lanos był produkowany dalej, aż do 2004 roku, a potem jako FSO Lanos do października 2008 roku. Obecnie Lanosy produkuje już tylko ZAZ.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Nexia

Nexia, początkowo pod nazwą Cielo i tylko w wersji sedan miała swoją koreańską premierę w 1994 roku, więc tym samym oferowano ją równolegle z LeMansem. Rok później (w 1995) do oferty dodano hatchbacki. W Polsce auto zaczęto sprzedawać dopiero w połowie 1996 roku i produkowano do marca 1998 roku. W Korei produkcja Nexii/ Cielo została zakończona w 1997 roku. Również bliżniaczy LeMans przestał być produkowany w 1997 roku. Po 1998 roku Nexię produkował tylko UZ-Daewoo. W 2008 roku w Uzbekistanie zadebiutowała nowa Nexia II, bazująca na poprzedniczce. Sprzedawana (wraz z Matizem II) była aż do 2011 roku. Później przemianowno ją na Chevroleta.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Leganza

Produkcję Leganzy w Korei rozpoczęto końcem marca 1997 roku. Europejską premierę miała podczas targów we Frankfurcie razem z Lanosem, Nubirą I i d'Artsem Concept. Aż do 2000 roku był to flagowy model marki, który zastąpił model Prince. Wiosną 2000 roku Leganza przeszła drobny i niewidoczny na pierwszy rzut oka face lifting. Były to zmiany kosmetyczne. Produkcję Leganzy zakończono w grudniu 2002 roku, a jej następcą był Magnus w Korei (od grudnia 1999) i Evanda w Europie (od 2002). W latach 1998-2000 w Rosji Leganza była sprzedawana też jako Doninvest Kondor.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Matiz I

Oficjalna prezentacja następcy Tico odbyła się w 1997 roku, ale to jeszcze nie był Matiz. To były trzy prototypy d'Arts. Na bazie d'Arts City powstał finalny Matiz, który debiutował w marcu 1998 roku w Korei. W Europie auto sprzedawano od czerwca 1998 roku, ale niestety nie w Polsce. U nas Daewoo Matiz I zaczął być produkowany we wrześniu 1999 roku, jednakże, pierwsze Matizy  pojawiły się w salonach późną zimą 1998 roku. Matiz I, wbrew pozorom był bardzo krótko produkowany (zaledwie 2 lata), bo już w kwietniu 2000 roku Daewoo zaprezentowało Matiza II. Ten jednak nie był u nas dostępny, dlatego też Matiz I w Polsce był oferowany aż do 2004 roku i kolejne 4 lata jako FSO.

_______

Czytaj więcej w nowym artykule


     Daewoo Espero

Espero w Korei zadebiutowało w sierpniu 1990 roku. Trzy lata później przeszło drobny face lifting polegający na zmienionym tylnym pasie świateł, innym wyposażeniu i innych kolorach. Pod koniec 1994 roku Daewoo wprowadziło Espero razem z Nexią do Europy, aby w styczniu 1995 roku na dobre rozpocząć promocję tych modeli. W Polsce sprzedaż Espero ruszyła dopiero w 1996 roku. W połowie 1997 roku całą produkcję i sprzedaż Espero zakończono zarówno w Korei jak i w Europie, gdyż następca, wyparł to przestarzałe auto. Mimo to, w Polsce Espero było produkowane dalej i najdłużej, bo aż do grudnia 1999 roku - to nawet ciut dłużej niż sprzedawano jego następcę.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Chairman (H)

Chairman pierwszy raz - jeszcze pod szyldem SsangYonga - został zaprezentowany dokładnie 14-ego października 1997 roku. Ale jako że już na samym początku 1998 roku Daewoo wykupiło aż 51,9% udziałów SsangYong Motor Co., ci zbyt długo nie nacieszyli się swoim nowym produktem, który, nawiasem mówiąc bazuje na modelu W124. Daewoo, po przejęciu udziałów, z produkcją Chairmana ruszyło końcem 1999 roku. Mało kto wie, że w Korei auto cały czas występowało w czterech (a nie dwóch, jak w Polsce) wersjach. Już w 2001 roku, Chairman powrócił do SsangYonga, tym samym auto przestało być dostępne w Europie. W 2003 roku Chairman przeszedł face lifting. Model ten, w kolejnej już generacji od 2008 roku, produkowany jest do dziś.

     Daewoo Tico

Debiut Daewoo Tico datuje się na maj 1991 roku. Przez cały okres produkcji, jego wersje zmieniały się kilkakrotnie. W 1996 roku Tico zaczęło być oficjalnie sprzedawane oraz produkowane w Polsce. Dużo wcześniej (od 1993 roku) Tico były sprowadzane z Korei przez prywatnego importera. W 1998 roku, Daewoo-FSO pokazało ''Nowe'' Tico, które wcale nie było nowe. Taka wersja była oferowana równolegle z wersją standardową i również do końca produkcji, która nastąpiła w kwietniu 2001 roku i to nie tylko w Polsce ale również w Korei. Mimo przestarzałej konstrukcji, Tico było oferowane niemal tak długo jak bliźniaczy Matiz I.

_______

Czytaj więcej w nowym artykule


     Daewoo Korando

Mimo, iż nazwa Korando pamięta jeszcze lata '80, generacja którą widać na zdjęciu, pierwszy raz została pokazana w maju 1995 roku. Był to jeszcze prototyp o nazwie KJ w kolorze morskim. Oficjalnie SsangYonga Korando w Korei zaprezentowano w lipcu 1996 roku, a już dwa miesiące później ruszyła ich masowa produkcja. Na początku 1998 roku, Daewoo przejęło część udziałów SsangYonga, w tym prawo do produkcji a także sprzedawania ich modeli pod swoim szyldem. W ten oto sposób w 1999 roku pojawił się Daewoo Korando. Produkowany do 2002 roku (w UK do 2001) model nigdy nie odniósł sukcesu, Po 2002 roku, Korando znów było oferowane jako SsangYong, aż do 2006 roku. W 2010 roku pojawił się następca.

     Prototypy Daewoo

W latach 1993-2000 Daewoo pokazało oficjalnie przynajmniej 37 prototypów. Najwięcej w 1997 roku, bo aż 12. Wśród nich było wiele udanych i ładnych prototypów, takich jak Bucrane, Shiraz, Mirae, Musiro, No.1 czy Mya (na zdjęciu). Poza nimi było też kilka dość kontrowersyjnie wyglądających (DMS-1, Joyster czy No.2) ale niektórym mogą się one podobać. Koncern Daewoo eksperymentował też z całkiem rasowymi oraz elektrycznymi wersjami seryjnych modeli, przez co powstały prototypy takie jak: Lanos, Nubira i Leganza GTI, DEV2, DEV5, DEV 5-5, NGV-3, DFC-1 i wiele więcej. Najwięcej razy prezentowano Joystera.

_______

Czytaj więcej o prototypach: Bucrane, DMS-1, Joyster i Mantica w artykułach


     Daewoo Tacuma / Rezzo

Prototypy Tacumy pokazano w sierpniu 1999 roku w Europie. Debiut gotowego modelu nastapił 7 stycznia 2000 roku w Korei. W Europie auto było dostępne od jesieni 2000 roku, w Polsce od stycznia 2001. Daewoo Tacuma w trzech krajach występowała pod nazwą Rezzo (od Resolutely) - w Korei, Niemczech oraz we Francji. Wszędzie indziej była to Tacuma. W kwietniu 2003 roku minivan przeszedł drobny face lifting. Od 2005 roku (już jako Chevrolet) nazywany tylko Rezzo (albo Vivant). Produkcję zakończono w 2009 roku. Rezzo można było kupić w konfiguracji siedmio-osobowej.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo-FSO Polonez +

Daewoo stało się właścicielem FSO w 1996 roku, tym samym weszło w posiadanie Polonezów które rok później (w kwietniu) na mocy zobowiązań koncernu wobec FSO zostały nieco zmodernizowane i dodatkowo nazwane ''Plus''. Dotyczyło to Caro, Atu, Cargo i Trucka. W 1998 roku zmieniono klamki zewnętrzne, wycofano silnik 1,4 i zaprezentowano P-120 czyli prototyp Poloneza Kombi. Ten zaś debiutował w kwietniu 1999 roku. W 2000 roku zmieniono tylną blednę w Atu Plusie, wycofano silnik GLi i odświeżono gamę kolorów, dodając wiele kolorów z Daewoo Matiza. Potem zaniechano kolejnych zmian. Produkcję osobowych wersji Plusa zaprzestano w kwietniu 2002 roku. Natomiast Truck Plus był produkowany do marca 2003 

     Trochę o stronie darewnoo.pl

Wszystko zaczęło się końcem 2010 roku, kiedy to domena www.darewnoo.pl została przeze mnie zarejestrowana. Oficjalne otwarcie strony nastąpiło w dniu 5 styczeń 2011 roku. Początkowo strona była bardzo uboga. Mimo to, poświęcałem (i dalej poświęcam) jej bardzo dużo czasu, aby ją doskonalić, urozmaicać i wzbogacać o nowe informacje. Strona poświęcona jest modelom Daewoo z lat 1991-2001, a więc: Tico, Matiz, Nexia, Lanos, Espero, Nubira, Leganza, Tacuma oraz prototypom z lat 1995-2000. Jest też kilka wzmianek o takich modelach jak Musso, Korando, Chairman czy Polonez Plus. Strona mniej więcej raz na rok przechodzi spore zmiany graficzne i związane z treścią na niej. I tak na przykład: w 2011 dodałem 9 pełnych artykułów i forum. W 2012 roku na darewnoo.pl zmian było nie dużo i były czysto kosmetyczne. Został też wydany pierwszy kalendarz w ilości sześciu sztuk. W 2013 natomiast na stronie zrobiłem pierwszy header wykonany we Flashu a także zabrałem się za ponowne pisanie artykułów dla modeli Tico i Matiz. Artykuły te są nawet do 3x dłuższe niż poprzednio. Ponadto na nowo przygotowałem bardzo porządnie zrobiony spis lakierów Daewoo w aż 15-stu modelach. Spis ten to najpopularniejsza obecnie rzecz na stronie. Rok 2014 to czas największych do tej pory zmian. Poza takimi drobiazgami jak Site Map czy poprawie artykułów z 2011 roku, na stronie pojawiła się bardzo rozbudowana Chronologia z podziałami dziesięciu modeli na wszystkie wersje, dodałem do publicznego wglądu moje archiwum zdjęć i zdjęć prasowych Daewoo, a tych jest w sumie nieco ponad 5000 oraz gruntownie zmodernizowałem menu w działach z artykułami oraz dział ''Galeria zdjęć prototypów z targów''. Na koniec, największa zmiana graficzna od czasów istnienia strony. Nowy design wygląda nowocześniej, czytelniej ale wciąż pozostał praktyczny, więc nie ma problemu z odnalezieniem odpowiednich informacji. Na deser kalendarz na rok 2015, który został wydrukowany w największej do tej pory ilości.  Strona od zawsze utrzymywana jest w tonacji fioletowo-czarnej z dodatkiem szarego. Zdaje sobie sprawę, że wygląda ona dość ponuro, ale jest rozpoznawalna i - co ważne dla nocnych marków - nie męczy tak oczów w nocy jak witryny z białym tłem. Widoczne w tle zdjęcie z fioletowym Lanosem to zdjęcie rozpoznawcze strony darewnoo.pl - nazwa ta wywodzi się od mojego nicku, który z kolei jest połączeniem wyrazów Daewoo i drewno. Mimo, że drewno mało ma wspólnego z Daewoo, nick ten symbolizuje oryginalność, pomysłowość a jednocześnie przywiązanie do marki Daewoo. Nick ten jest bardzo rozpoznawalny i pierwszy raz użyłem go na Polskim Forum Daewoo w 2009 roku. Potem na kolejnych forach aż wreszcie stworzyłem własną stronę. Darewnoo.pl dzieli się jeszcze na trzy inne podstrony: mods.darewnoo.pl (otworzona w czerwcu 2012 roku) która osiąga największą popularność i zawiera różne modele Daewoo do gier głównie z serii GTA, press.darewnoo.pl (otworzona we wrześniu 2012 roku), na której można znaleźć bardzo dużo zdjęć prasowych Daewoo i logotypy oraz games.darewnoo.pl (otworzona we wrześniu 2013 roku) na której możesz pograć w gry flashowe z Daewoo mojego autorstwa. Więcej o tym poczytasz na każdej z wymienionych podstronach w zakładce ''Wstęp''.

darewnoo.pl

Twoje źródło wiedzy o Daewoo

(31 głosów, średnia ocena 4.87 na 5)

TEN ARTYKUŁ ZOSTAŁ NAPISANY W GRUDNIU 2010 ROKU,

DLATEGO Z DNIEM 5.05.2014 NANIOSŁEM POPRAWKI

ZAZNACZONE NA ZIELONO I PRZEKREŚLIŁEM BŁĘDNE INFORMACJE

 

Zanim zacznę o Nexii, myślę że powinienem wspomnieć o jej pierwowzorze - Oplu Kadecie E oraz Pontiacu Le Mans. Pierwsze Kadetty pamiętają jeszcze czasy II wojny światowej. Kolejne powstawały jakiś czas po wojnie. Ale to nie nimi się będziemy zajmować. Skupmy się na ostatnim Kadetcie - Kadetcie E. Zadebiutował on w 1986 roku i stał się następcą Kadetta D (1979-1984). Bardzo szybko Kadett E stał się popularny, nie tylko w Niemczech ale i w innych krajach a później również w Polsce. Kadett E dostępny był w 7 wersjach nadwoziowych: trzydrzwiowy i pięciodrzwiowy hatchback (oba na zdjęciu, w tym że zielona trzydrzwiówka to Pontiac), sedan (na zdjęciu), kombi, kombi dwudrzwiowe oraz kabriolet i dostawczy Kadett combo. Niedługo po Kadetcie pojawiły się: Pontiac Le Mans oraz Daewoo Racer (choć częściej spotyka się nazwę po prostu 1,5i). Oba te pojazdy to wierne kopie Kadetta E. Zarówno Daewoo 1,5i jak i Pontiac Le Mans nigdy nie były oferowane w naszym kraju. Daewoo też było dostępne pod nazwą Le Mans, ale i tak na takim Daewoo widniał znaczek Pontiaca.

Po zakończeniu produkcji Kadetta E w 1991 roku (kabrio produkowane jeszcze 2 lata dłużej) pojawił się Opel Astra I Classic - bezpośredni następca Kadetta. Natomiast zarówno Daewoo jak i Pontiac dalej produkowali samochody na bazie Kadetta, ale zostały one zmodernizowane (na zdjęciu). Obaj producenci produkowali (pod swoimi markami) takiego zmodernizowanego Kadetta do 1993 roku. O ile Pontiac pozostał przy nazwie LeMans, o tyle Daewoo postanowiło zmienić ją ostatecznie na Racer (choć dalej można było spotkać nazwę Daewoo Le Mans). Przed 1994 rokiem zaprzestano produkcji Le Mansa i Racera, ale Pontiac w ogóle skończył z tym samochodem a Daewoo nie. Daewoo LeMans/ Racer był dostępny aż do 1997 roku. Tymczasem w 1994 roku zadebiutował w Korei ''nowy'' samochód Daewoo i nazywał się on Cielo...

Jeszcze przed premierą Cielo/Nexii warto wspomnieć o zupełnie nie znanym prototypie - NGV 3. Z zewnątrz wygląda jak zwyczajna Nexia, ale wcale nie jest normalną Nexią. Jest to bowiem elektryczna Nexia. W internecie widziałem dwie - ta widoczna na zdjęciu oraz białą. Oczywiście skoro ten prototyp jest zapomniany to nie ma o nic niestety żadnych informacji. Ciężko nawet stwierdzić jaki miał silnik oraz czy powstał po debiucie Cielo/Nexii czy przed, a potem postanowiono stylistykę z tego conceptu wykorzystać do Cielo/Nexii. Nie wiadomo. 1) Ciekawostką może być fakt że NGV 3 na tym zdjęciu stoi w takim samym otoczeniu jak drugi również elektryczny prototyp - DEV2 (wyglądem przypomina Espero).

1) Widoczny na zdjęciu obok prototyp zaprezentowano w 1995 roku podczas targów Seul Motor Show, model bazuje na nadwoziu Cielo.

Dopisek: W maju 1996 Daewoo chwaliło się że zbudowało 10 egzemplarzy elektrycznych prototypów na bazie Cielo. Jeden z nich nazywał się DEV-4 i był w kolorze bordowym. Posiadał silnik o mocy 95 koni, który rozpędzał ten prototyp do 120 km/h i mógł przejechać jednorazowo 300 km.

Daewoo Nexia nie była testowana przez znane instytucje takie jak Euro-NCAP czy ANCAP. Testy zderzeniowe przeprowadziło tylko Daewoo (na zdjęciu), a potem na Daewoo Nexii DOHC (zmodernizowana Nexia na rynki ukraiński, uzbekistański i rosyjski) testy przeprowadziła instytucja z Rosji. Pierwsze testy zderzeniowe (przez Daewoo) odbyły się w 1993 roku, ostatnie (w Rosji) w 2008 roku. Poziom bezpieczeństwa nie jest dobrą stroną w Nexii, nic dziwnego, w końcu to tylko lekko zmodernizowany Kadett. Choć mimo to Nexia potrafi się okazać bezpieczniejsza od wielu nawet nowszych jej konkurentów. Dużą wadą jest też nadwozie, które szybko koroduje, powodując że karoseria robi się bardziej podatna na zniszczenia i jest mniej trwała. Na pokładzie Nexii mogła się znajdować niestety tylko jedna poduszka powietrzna (i to i tak nie w każdej wersji wyposażeniowej). Ciężko w takim aucie myśleć o ABS a już tym bardziej ESP. Nexia jest na pewno bezpieczniejsza od Tico, ale dużo jej brakuje do bezpieczeństwa jakie swoim pasażerom oferuje Espero.

Żeby kontynuować historie Cielo powtórzę ostatnie zdanie: ''Bowiem w 1994 roku zadebiutował w Korei ''nowy'' samochód Daewoo i nazywał się on Cielo'' ...Tak naprawdę była to kolejna (bardzo udana) modernizacja Opla Kadetta E/Pontiaca Le Mans/ Daewoo LeMans/Racer. Koreańskie Daewoo dobrze zrobiło że zdecydowało się kontynuować produkcje tego (no już trochę) przestarzałego modelu. Oczywiście nie tylko karoseria została zmodernizowana, zmodernizowano także silniki oraz wnętrze. W kilku krajach poza Europą (w tym oczywiście w Korei) ten ''nowy'' samochód nazywał się Cielo natomiast w Europie Nexia. Dlaczego tak? Ponieważ spece z Daewoo uznali że ''Cielo'' za bardzo kojarzy się z cielaczkiem i postanowili nazwę zmienić na Nexia, ale nie wiem co znaczy ''nexia'' i skąd ta nazwa się wzięła.

Dopisek: W Korei głównie wersja sedan nazywała się Cielo. Hatchbacki praktycznie zawsze jako Nexia.

W Europie Nexia pojawiła się dość późno, bo pod koniec 1) 1995 roku. W 1996 roku zadebiutowała w Polsce (u boku Tico, Espero, Caro i Atu) oraz w Anglii (u boku Espero). Zarówno w jednym jak i drugim kraju Nexia została dobrze przyjęta. Jednak o ile w Polsce Daewoo było już troszkę znane (głównie dzięki Tico) o tyle w Anglii nie. Pierwsi dystrybutorzy Daewoo w Anglii pojawi się właśnie w 1996 roku. 2) Z wielu angielskich prospektów wynika że chcieli podbić rynek modelami Nexia i Espero oraz zaprezentować swoje możliwości w postaci kabrioleta NO.1 który ostatecznie pozostał prototypem. W Niemczech Nexia nie została przyjęta aż tak dobrze, bo Niemcy wiedzieli że to koreańska kopia ich konstrukcji z końca lat '80. W Daewoo Nexii mógł pracować jeden z dwóch benzynowych silników 1,5. Jeden o mocy 75, a drugi 90 koni. Widoczna na zdjęciu Nexia z pochodzi początku produkcji z angielskiego prospektu.

1) W Europie i UK Nexia zadebiutowała na wiosnę 1995 razem z Espero

2) Daewoo weszło do UK w 1995 roku

Jeżeli chodzi o nadwozia, Nexia dostępna była tylko w trzech wersjach nadwozia: trzy i pięciodrzwiowy hatchback oraz sedan (zrezygnowano z nadwozi: kombi, trzydrzwiowe kombi, kabriolet oraz - nazywanej przez Opla - wersji Combo czyli dostawczej). W sumie Daewoo dobrze zrobiło, bo z całą pewnością te wymieniowe przeze mnie nadwozia nie były by tak popularne jak hatchbacki oraz sedany, ale z jednym wyjątkiem - kombi. Szkoda że nie postanowiono zrobić Nexii Kombi. Z całą pewnością również byłaby popularna. Czas teraz omówić wyposażenie: Nexia była dostępna w czterech wariantach wyposażenia: GL, GLE, GLX (te wersje dotyczą tylko sedana) oraz GL (jak w sedanie) i GTX (tylko w hatchbackach). Trochę to skomplikowane, ale można się jakoś w tym pozbierać: GL to najsłabiej wyposażona Nexia (zarówno sedan jak i hatchback), GLE to lepiej wyposażona Nexia (tylko sedan) z kolei GLX to najlepiej wyposażona Nexia (tylko sedan, hatchbacki miały oznaczenie GTX). W latach 1996-1998 Nexia była produkowana w Lublinie. W Korei produkcje Nexii (Cielo) zakończono w 2000 roku, a w Polsce rok wcześniej. 1)

1) Produkcję Cielo/Nexii w Korei zakończono w 1997 roku, natomiast w Polsce produkowano ją do marca 1998 roku, po czym taśmy produkcyjne w Lublinie przystosowano do produkcji modeli Musso i Korando.

Dopisek: W Korei wyróżniało się wersje (od podstawowych do topowych): GX, RX, DOHC pack.

Skoro już rozszyfrowaliśmy oznaczenia wyposażenia, to teraz dokładniej opisze co każde z nich zawiera: GL- zegarek elektroniczny, blokada w tylnych drzwiach (przed dziećmi), zdalnie sterowana klapa bagażnika i korek wlewu paliwa, regulacja oparcia przednich foteli, ogrzewanie tylnej szyby, instalacja radiowa z 4 głośnikami, 13'' koła, elektryczna lub manualna regulacja wysokości reflektorów i kilka innych drobiazgów takich jak popielniczki czy schowki. Wersja GLE to GL+centralny zamek, elektryczne szyby 4 sztuki, wspomaganie kierownicy, obrotomierz, halogeny, elektryczna regulacja wysokości reflektorów, czasowe ustawienie wycieraczek, inne boczki drzwiowe i kierownica, zamykany na kluczyk schowek przed pasażerem, regulacja wysokości fotela kierowcy. Wersja GLX i GTX to GL + GLE + silnik 1.5 16V 90 KM DOHC (w pozostałych słabszych wersjach wyposażenia silnik 1.5 75 KM), koła 14". Kokpit Nexii w porównaniu do Kadetta mało się zmienił. Inne kraty nawiewu, zegarek elektroniczny zamiast standardowy i w zasadzie tyle zmian. Mało tego: kierownica Nexii bez poduszki na pokładzie (która w Polsce nie jest zbyt częstym widokiem) wygląda identycznie jak ta w Oplu, z tą różnicą że ma oczywiście inny znaczek. Kierownica z poduchą została z kolei zapożyczona od większego Espero. Ciekawostką jest że właśnie z Nexii zapożyczono wiele elementów wnętrza do Poloneza Plus.

Dopisek: Wymienione elementy wyposażenia wypisałem na bazie prospektów.

W Nexii (a raczej w Cielo) można było mieć czterobiegową automatyczną skrzynię, jednak na pewno nie w Polsce, gdzie oferowano tylko pięciobiegową manualną skrzynie. Samo wnętrze Nexii jest dość ponure i proste. Tu również niestety czuć Kadetta. Jednak Daewoo próbowało to jak najbardziej zneutralizować dodając głównie dobre, nowoczesne wyposażenie (w porównaniu do Kadetta) oraz welurowe całkiem wygodne fotele. Na tylnej kanapie bez problemu zmieści się dwóch dorosłych oraz dziecko. Gorzej jakby chciało podróżować pięć dorosłych osób. Z tyłu nie ma aż tyle miejsca aby w troje się wygodnie usadowili. Miejsca na nogi jest dosyć sporo. Widoczne na zdjęciu wnętrze pochodzi z Nexii sedan (o czym świadczy podłokietnik) z wyposażeniem GLX.

Dopisek: Automatyczna skrzynia biegów była dostępna w topowych wersjach na przykład również w Niemczech.

Bagażnik to dobra strona tego auta, ale tu również znów czuć Kadetta... Nie zależnie od tego czy mówimy o sedanie czy o hatchbacku. Pojemność bagażnika w hatchbacku (zarówno trzy jak i pięciodrzwiowym) wynosi 390 litrów, więc jest to dobry wynik, ale tyle samo wynosi pojemność bagażnika... Opla Kadetta E hatchback. Natomiast do bagażnika Nexii zapakujemy imponujące 530 litrów (dziś nawet największe bagażniki w tej klasie z trudem osiągają takie wyniki), ale znów: tyle samo ma pojemność bagażnika Opel Kadett E sedan... Na każdym kroku widać podobieństwo do Kadetta. Oddalając już temat Kadetta. Bagażniki Nexii mają bardzo regularne kształty i niski próg załadunku (czego nie można powiedzieć o bagażniku w Lanosie). Nadkola zbytnio nie przeszkadzają, gorzej z zawiasami (tylko w sedanie) które wnikają do środka bagażnika mogą uszkodzić bagaż (ale to bolączka aut tej klasy do dziś). W hatchbackach jest możliwość złożenia tylnych siedzeń. Można było uzyskać w ten sposób 720 litrów. Do złożeniu foteli podłoga jest praktycznie płaska.

Nexia brała wiele udziałów w wyścigach (ale jakich dokładnie-nie wiem). Wiem że Nexia sedan brała udziały w rajdach pustynnych natomiast hatchbacki nie. Zdjęcie po prawej zostało zrobione w 1995 roku. Mniej więcej właśnie wtedy odbywały się te pustynne rajdy. W internecie niestety nie ma za bardzo informacji na temat tych rajdów. Wszystkie Nexie sedan (nie wiem ile ich było) zostały do tych rajdów specjalnie przystosowane, wszystkie były białe.

W lato 2008 roku zadebiutowała... nowa Nexia. Nie zadebiutowała ona jednak ani w Korei, ani w Polsce, ani w Anglii a... Uzbekistanie i tylko w tam. Sprzedawana jest tylko na Ukrainie, Uzbekistanie i w Rosji razem ze starą Nexią oraz Matizem II. Nowa Nexia zupełnie nie przypomina tej starej, a już tym bardziej Opla Kadetta. Chociaż mimo to dalej nowe auto bazuje na podzespołach starej Nexii -a co za tym idzie Kadetta. W nowej Nexii mogą pracować trzy jednostki benzynowe: 1.5 75KM, 1.5 DOHC 85KM oraz 1.6 108KM. Nexia II jest znacznie bezpieczniejsza od starej Nexii co jest bardzo dobrą wiadomością.

Dopisek: W pewnym momencie model został przemianowany na Chevroleta.

W środku również ciężko dopatrzeć się podobieństw do poprzedniej Nexii. Pozostały tylko takie same kratki nawiewu i panel główny. Cała reszta jest zupełnie nowa. Ruska Nexia jest też lepiej wyposażona od swojej przestarzałej poprzedniczki. Ale nie ma się co dziwić - między jedną a drugą jest niemal 15 lat róznicy. Nowa Nexia oferowana jest tylko z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.

Po przeczytaniu artykułu oceń go (na górze strony)!

Lub dodaj komentarz (na dole strony)!


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informacje w pigułce:

1995 -  Prezentacja Daewoo NGV3 concept

1994 -  Debiut Daewoo Cielo w Korei

1995 -  Debiut Daewoo Nexia w Europie, Anglii

1996 -  Produkcja Nexii w Polsce

1998 -  Zakończenie produkcji Nexii w Polsce

1997 -  Zakończenie produkcji Cielo w Korei

2008 -  Debiut Nexii II

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

.

Reklamy telewizyjne Daewoo Nexia / Cielo:

Koreańska reklama telewizyjna z 1994 roku

 

Koreańska reklama telewizyjna z ok. 1994 roku

 

Koreańska reklama telewizyjna z ok.1994 roku

 

Koreańska reklama telewizyjna z ok.1994 roku

 

Rosyjska reklama telewizyjna z 2008 roku

HEADER 

 
Adam
#1 Adam 2011-04-26 19:36
Siemka Darewnoo ;)
Trochę się nie zgadzam, i wnieś poprawke, ABS występował zależnie jak ktoś sobie wybrał taką opcje i obowiązkowo w GTX i GLE ;) A czy niebezpieczniej sze od Espero, no nie wiem, nie wiem ;)
Pozdro!
 
 
darewnoo
#2 darewnoo 2011-04-28 00:10
Cytuję Adam:
Siemka Darewnoo ;)
Trochę się nie zgadzam, i wnieś poprawke, ABS występował zależnie jak ktoś sobie wybrał taką opcje i obowiązkowo w GTX i GLE ;) A czy niebezpieczniejsze od Espero, no nie wiem, nie wiem ;)
Pozdro!


Ok, czyli jak to napisać?
Nie przecze - Nexia też jest bezpieczna, ale musi ustąpić Espero w tym przypadku.
 
 
rasi90
#3 rasi90 2011-05-27 09:14
darewnoo, mojan nexia jest GLE i fabrycznie nei posiada ABS, kolegi wersja GTX tez nie posiada, wiec raczej ABS wystepowal na zyczenie klijenta 8)
 
 
darewnoo
#4 darewnoo 2011-05-27 15:30
Cytuję rasi90:
darewnoo, mojan nexia jest GLE i fabrycznie nei posiada ABS, kolegi wersja GTX tez nie posiada, wiec raczej ABS wystepowal na zyczenie klijenta 8)


Czyli wychodzi na to że tak samo jak w przypadku Lanosa. Ja bazowałem na prospektach.
 
 
volcan
#5 volcan 2012-02-11 20:27
Ta "ruska" Nexia jest też sprzedawana w Kazachstanie :)
 
 
jurempus
#6 jurempus 2012-03-01 12:50
Tak sie składa że kolega nabył nową nexie z 2008 rodzi (sprowadził ją).Miałem okazje się nią przejechać silnikiem 1,6 i powiem że moja stara Nexia 1,5 16v lepiej się zbiera niż ta nowa.teraz deska rozdzielcza praktycznie to samo tylko inne umiejscowienie przicisków i innych pierdołek.Nawie wy te same.Jednym słowem dokładna kopia starej nexii tylko inny wygląd ma który akurak mi sie zupełnie nie podoba.
 
 
Valkir
#7 Valkir 2012-07-19 10:14
Masz błąd na początku. Kadett E był produkowany w latach 1984-1991,a tam jest napisane,że od 1986 roku. Tu otomoto.pl/daewoo-racer-1-5-C24644206.html masz ogłoszenia sprzedaży Racera.
 
 
darewnoo
#8 darewnoo 2012-07-19 12:32
Tak, faktycznie 84. Dzięki
 
 
Valkir
#9 Valkir 2012-07-19 12:37
Jeszcze widziałem błędy w chronologii odnośnie dat zakończeni produkcji modeli.Powinno być: 2001 zakończenia produkcji Poloneza Cargo Plus.
2002 Zakończenie produkcji Poloneza Atu,Caro Plus i Kombi.
2003 Zakończenie produkcji Poloneza Truck Plus.
 
 
darewnoo
#10 darewnoo 2012-07-19 12:39
Również się zgadza, ale choronologii nie odwiedzałem od początku tego roku, a w tamtym moja wiedza była jednak mniejsza...
 
 
Valkir
#11 Valkir 2012-07-19 19:22
Spoko,przecież nie wszystko wie się od razu.
 
 
mariusz
#12 mariusz 2012-08-12 23:01
witam miałem nexie glx wersja expo z zachodu auto posiadało abs poduszke central im 4xszyby el. klime klapa i wlew w prądzie elektryczną antene. halogeny czujnik pasów car audio z sub w tylnym nadkolu wspomaganie reg kierownicy . to tyle z wyposażenia a teraz technicznie uwaga 4x tarcze ham 14 cal felgi alu ohyda ale były tylny zderzak miał wstawke ramki rej na mała kwadratową więc chyba to expo z usa i super sprawa 15 16v ale uwaga fabryka 107KM można doczytać o tej wersji na necie z tego co ja wyszukałem to ta wersa istnieje bo miałem lecz nigdzie nie pisało o tarczach i sub w nadkolu być moze ze w stanach jakaś firma jeszcze coś ulepszała takie amg merca ha ha
 
 
mariusz
#13 mariusz 2012-08-12 23:05
nexia rok 1996 w tym roku były najlepiej wyp kolor ciemnu zieleń i jeszcze miała ciemną szybe z przodu pasek. a i schowek miała klimatyzowany
 
 
mariusz
#14 mariusz 2012-08-12 23:14
a co do bezpieczeństwa to trudno mi stwierdzić napisałem w poprzednim kom. ze niałem nexie. ale rozbiłem i już sie nią golimy ale po kolizji z sarną przód auta wręcz znikną zrobiłem,ale dachowania auto nie przrżyło nawet silnik wypadł lecz ja i moja dziewczyna wyszliśmy prawie bez szwanku tylko ja miałem czerwoną twarz bo poducha wystrzeliła tak wiec czołówka słada ale ogólnie jest dobrze
 
 
szymon
#15 szymon 2012-10-16 21:40
Witam
kilka lat temu podjeżdżając do mycia moim sedanem z '97 miałem pod kołami tzw czarny lód nexia nawet nie zwolniła po wciśnięciu hamulca i z całym impetem uderzyła przodem w drzwi mojej domowej myjni siła uderzenia odbiła ją na ok 1,5 m i gdy zobaczyłem co stało się z 7 cm drzwiami bałem się wysiąść sprawdzić co z nesią no ale nic wysiadłem i ku mojemu zdziwieniu jedyną wadą po uderzeniu była nadpęknięta ramka rejestracji także nie wciskajcie mi kitu że jest słaba na czołówkę a i o tym że rdzewieje to też nie do końca prawda bynajmniej w moim 15 latku nexia jeździ nadal i robi tygodniowo po 550 km (dojazdy do szkoły) i mimo że wandale po rysowali ją kluczykami do podkładu to nie ma na całej nexii żadnego śladu rdzy no ale warto dodać że ok 6 lat temu była na konserwacji
Dziękuję za przeczytanie komentarzu pozdrawiam wszystkich użytkowników tego autka
 
 
Max
#16 Max 2014-03-15 23:51
"Oboje producenci produkowały (pod swoimi markami) takiego zmodernizowaneg o Kadetta do 1993 roku." - Ci producenci (producent to rodzzaj męski), więc powinno być Obaj producenci produkowali
 
 
darewnoo
#17 darewnoo 2014-03-16 00:13
Cytuję Max:
"Oboje producenci produkowały (pod swoimi markami) takiego zmodernizowanego Kadetta do 1993 roku." - Ci producenci (producent to rodzzaj męski), więc powinno być Obaj producenci produkowali


Tak, tak, ja to wiem ;)
Ale: raz - to było pisane 3 lata temu, a dwa jak się piszę bardzo dużo tekstu, łatwo o błąd ;)
 
 
jusdut
#18 jusdut 2014-09-12 16:37
Witam moja nexunia chyli się ku końcowi swojego istnienia i zastanawiałam się czy jest możliwość sprowadzenia nowej
 
 
darewnoo
#19 darewnoo 2014-09-12 21:58
Cytuję jusdut:
Witam moja nexunia chyli się ku końcowi swojego istnienia i zastanawiałam się czy jest możliwość sprowadzenia nowej


Witaj. Możliwość jest zawsze, ale tu przeszkodą mogą okazać się koszty. Jak nie dawno patrzyłem, nawet używana już Nexia II (N150) z 2008 roku kosztuje od 25 do 32 tysięcy złotych a dodać to tego jeszcze koszty sprowadzenia...
 
 
jusdut
#20 jusdut 2014-09-13 20:49
przeglądałam ostatni strony salonów w Rosji i Białorusi ceny wahały się od 16 do 20 tyś ale nigdzie nie mogłam znaleźć kosztów opłat celnych podatku i czy w ogóle jest możliwość po ostatnich wydarzeniach sprowadzić z Rosji słyszałam też coś o braku homologacji która uniemożliwia poruszanie się po naszych drogach (nie wiem dokładnie o co chodzi)
 

Nie masz uprawnień do komentowania.

You do not have permission to comment on.