Daewoo Matiz II

Druga generacja popularnego Matiza nigdy nie doczekała się produkcji i sprzedaży w Polsce. Daewoo Matiz II zadebiutował na początku 2000 roku podczas targów w Genewie. W Korei sprzedaż rozpoczęła się już w sierpniu 2000 roku, natomiast kilka miesięcy później w całej Europie (z wyjątkiem Polski). Wiosną 2002 roku do palety silnikowej Matiza II dodano jednostkę benzynową 1.0 litra. W 2003 roku zmieniono logotyp na GM Daewoo. Blisko dwa lata później,zadebiutował następca Matiza II - Spark. Dodatkowo Matiz II w latach 2004-2005 był sprzedawany również jako Chevrolet i Pontiac.

     Daewoo Nubira I

Prace nad J-100 (Nubirą) w 1993 roku rozpoczęto równolegle z modelami T-100 i V-100. Daewoo Nubira miała zastąpić mocno przestarzałe Espero. Produkcja ruszyła już w lutym 1997 roku i początkowo produkowano tylko Nubiry sedan. Odmiana kombi o nazwie Spagon pojawiła się w koreańskiej ofercie 4 miesiące później, natomiast odmiana 5d hatchback (nazwana D5) dopiero we wrześniu 1998 roku. W Europie Nubira debiutowała na targach we Frankfurcie w 1997 roku. Końcem 1998 roku do oferty dołączyła odmiana Van. Na początku 1999 w Nubirze I wprowadzono minimalne zmiany a mimo to już w marcu 1999  roku pokazano w Korei kolejną, nową generację Nubiry.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Musso

Początki Musso miały miejsce w sierpniu 1993 roku, kiedy to model ten miał swoją światową premierę. Na początku 1998 roku koncern Daewoo wykupił 51,9% udziałów SsangYong Motor Co. W marcu Daewoo przystosowało linie produkcyjne w Lublinie do produkcji Musso i Korando (w miejsce Nexii). W połowie 1998 roku Musso przeszło face lifting, ciut później model pojawił się jako Daewoo Musso, którego sprzedaż w Europie ruszyła w 1999 roku i trwała do początku 2002 roku. Potem ponownie jako SsangYong do 2005. Wcześniej, bo w 2002 roku debiut miała wersja pick-up o nazwie Musso Sports - produkowana do 2006. W latach 2008-2011 zwykłe Musso występowało jako Таgaz Road Partner, ale tylko w Rosji.

     Daewoo Nubira II

Prace nad Nubirą II rozpoczęto w 1997 roku, a więc w tym roku w którym debiutowała pierwsza generacja. Efektem tego był koreański debiut Daewoo Nubiry II już w marcu 1999 roku. W Europie auto można było kupić od połowy roku, a w Polsce Drzwi Otwarte odbyły się w połowie września. W grudniu ruszyła produkcja Nubiry II na Żeraniu. Z wielu różnych krajów (w tym z Polski, UK czy USA) wycofano nadwozie hatchback. W Korei natomiast występowała tylko odmiana sedan. W 2001 roku kombi otrzymało inne tylne światła i była to w zasadzie jedyna zmiana przez cały okres produkcyjny. Ostatnie Nubiry II pochodzą z marca 2003 roku. Następcą była Nubira III / Lacetti.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Lanos

Lanos zaczął być produkowany w Korei w listopadzie 1996 roku, początkowo tylko jako sedan. Hatchbacki (Romeo i Juliet) zadebiutowały w maju 1997. W tym samym miesiącu auto miało swoją europejską premierę we Frankfurcie. Wiosną 2000 roku Lanos przeszedł drobny face lifting oraz pojawiła się również znana limitowana wersja - Sport (oferowana do 2001). W kwietniu 2000 roku w Korei debiutował Lanos II w wersji- prawie to samo co Lanos FL. Daewoo Lanos w Europie i USA był dostępny do marca 2003 roku. W Polsce jednak Lanos był produkowany dalej, aż do 2004 roku, a potem jako FSO Lanos do października 2008 roku. Obecnie Lanosy produkuje już tylko ZAZ.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Nexia

Nexia, początkowo pod nazwą Cielo i tylko w wersji sedan miała swoją koreańską premierę w 1994 roku, więc tym samym oferowano ją równolegle z LeMansem. Rok później (w 1995) do oferty dodano hatchbacki. W Polsce auto zaczęto sprzedawać dopiero w połowie 1996 roku i montowano ją do marca 1998 roku. W Korei produkcja Nexii/ Cielo została zakończona w 1997 roku. Również bliżniaczy LeMans przestał być produkowany w 1997 roku. Po 1998 roku Nexię produkował tylko UZ-Daewoo. W 2008 roku w Uzbekistanie zadebiutowała nowa Nexia II, bazująca na poprzedniczce. Sprzedawana (wraz z Matizem II) była aż do 2011 roku. Później przemianowno ją na Chevroleta.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Leganza

Produkcję Leganzy w Korei rozpoczęto końcem marca 1997 roku. Europejską premierę miała podczas targów we Frankfurcie razem z Lanosem, Nubirą I i d'Artsem Concept. Aż do 2000 roku był to flagowy model marki, który zastąpił model Prince. Wiosną 2000 roku Leganza przeszła drobny i niewidoczny na pierwszy rzut oka face lifting. Były to zmiany kosmetyczne. Produkcję Leganzy zakończono w grudniu 2002 roku, a jej następcą był Magnus w Korei (od grudnia 1999) i Evanda w Europie (od 2002). W latach 1998-2000 w Rosji Leganza była sprzedawana też jako Doninvest Kondor.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Matiz I

Oficjalna prezentacja następcy Tico odbyła się w 1997 roku, ale to jeszcze nie był Matiz. To były trzy prototypy d'Arts. Na bazie d'Arts City powstał finalny Matiz, który debiutował w marcu 1998 roku w Korei. W Europie auto sprzedawano od czerwca 1998 roku, ale niestety nie w Polsce. U nas Daewoo Matiz I zaczął być produkowany we wrześniu 1999 roku, jednakże, pierwsze Matizy  pojawiły się w salonach późną zimą 1998 roku. Matiz I, wbrew pozorom był bardzo krótko produkowany (zaledwie 2 lata), bo już w kwietniu 2000 roku Daewoo zaprezentowało Matiza II. Ten jednak nie był u nas dostępny, dlatego też Matiz I w Polsce był oferowany aż do 2004 roku i kolejne 4 lata jako FSO.

_______

Czytaj więcej w nowym artykule


     Daewoo Espero

Espero w Korei zadebiutowało w sierpniu 1990 roku. Trzy lata później przeszło drobny face lifting polegający na zmienionym tylnym pasie świateł, innym wyposażeniu i innych kolorach. Pod koniec 1994 roku Daewoo wprowadziło Espero razem z Nexią do Europy, aby w styczniu 1995 roku na dobre rozpocząć promocję tych modeli. W Polsce sprzedaż Espero ruszyła dopiero w 1996 roku. W połowie 1997 roku całą produkcję i sprzedaż Espero zakończono zarówno w Korei jak i w Europie, gdyż następca, wyparł to przestarzałe auto. Mimo to, w Polsce Espero było produkowane dalej i najdłużej, bo aż do grudnia 1999 roku - to nawet ciut dłużej niż sprzedawano jego następcę.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Chairman (H)

Chairman pierwszy raz - jeszcze pod szyldem SsangYonga - został zaprezentowany dokładnie 14-ego października 1997 roku. Ale jako że już na samym początku 1998 roku Daewoo wykupiło aż 51,9% udziałów SsangYong Motor Co., ci zbyt długo nie nacieszyli się swoim nowym produktem, który, nawiasem mówiąc bazuje na modelu W124. Daewoo, po przejęciu udziałów, z produkcją Chairmana ruszyło końcem 1999 roku. Mało kto wie, że w Korei auto cały czas występowało w czterech (a nie dwóch, jak w Polsce) wersjach. Już w 2001 roku, Chairman powrócił do SsangYonga, tym samym auto przestało być dostępne w Europie. W 2003 roku Chairman przeszedł face lifting. Model ten, w kolejnej już generacji od 2008 roku, produkowany jest do dziś.

     Daewoo Tico

Debiut Daewoo Tico datuje się na maj 1991 roku. Przez cały okres produkcji, jego wersje zmieniały się kilkakrotnie. W 1996 roku Tico zaczęło być oficjalnie sprzedawane oraz montowane w Polsce. Dużo wcześniej (od 1993 roku) Tico były sprowadzane z Korei przez prywatnego importera. W 1998 roku, Daewoo-FSO pokazało ''Nowe'' Tico, które wcale nie było nowe. Taka wersja była oferowana równolegle z wersją standardową i również do końca produkcji, która nastąpiła w kwietniu 2001 roku i to nie tylko w Polsce ale również w Korei. Mimo przestarzałej konstrukcji, Tico było oferowane niemal tak długo jak bliźniaczy Matiz I.

_______

Czytaj więcej w nowym artykule


     Daewoo Korando

Mimo, iż nazwa Korando pamięta jeszcze lata '80, generacja którą widać na zdjęciu, pierwszy raz została pokazana w maju 1995 roku. Był to jeszcze prototyp o nazwie KJ w kolorze morskim. Oficjalnie SsangYonga Korando w Korei zaprezentowano w lipcu 1996 roku, a już dwa miesiące później ruszyła ich masowa produkcja. Na początku 1998 roku, Daewoo przejęło część udziałów SsangYonga, w tym prawo do produkcji a także sprzedawania ich modeli pod swoim szyldem. W ten oto sposób w 1999 roku pojawił się Daewoo Korando. Produkowany do 2002 roku (w UK do 2001) model nigdy nie odniósł sukcesu, Po 2002 roku, Korando znów było oferowane jako SsangYong, aż do 2006 roku. W 2010 roku pojawił się następca.

     Prototypy Daewoo

W latach 1993-2000 Daewoo pokazało oficjalnie przynajmniej 37 prototypów. Najwięcej w 1997 roku, bo aż 12. Wśród nich było wiele udanych i ładnych prototypów, takich jak Bucrane, Shiraz, Mirae, Musiro, No.1 czy Mya (na zdjęciu). Poza nimi było też kilka dość kontrowersyjnie wyglądających (DMS-1, Joyster czy No.2) ale niektórym mogą się one podobać. Koncern Daewoo eksperymentował też z całkiem rasowymi oraz elektrycznymi wersjami seryjnych modeli, przez co powstały prototypy takie jak: Lanos, Nubira i Leganza GTI, DEV2, DEV5, DEV 5-5, NGV-3, DFC-1 i wiele więcej. Najwięcej razy prezentowano Joystera.

_______

Czytaj więcej o prototypach: Bucrane, DMS-1, Joyster i Mantica w artykułach


     Daewoo Tacuma / Rezzo

Prototypy Tacumy pokazano w sierpniu 1999 roku w Europie. Debiut gotowego modelu nastapił 7 stycznia 2000 roku w Korei. W Europie auto było dostępne od jesieni 2000 roku, w Polsce od stycznia 2001. Daewoo Tacuma w trzech krajach występowała pod nazwą Rezzo (od Resolutely) - w Korei, Niemczech oraz we Francji. Wszędzie indziej była to Tacuma. W kwietniu 2003 roku minivan przeszedł drobny face lifting. Od 2005 roku (już jako Chevrolet) nazywany tylko Rezzo (albo Vivant). Produkcję zakończono w 2009 roku. Rezzo można było kupić w konfiguracji siedmio-osobowej.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo-FSO Polonez +

Daewoo stało się właścicielem FSO w 1996 roku, tym samym weszło w posiadanie Polonezów które rok później (w kwietniu) na mocy zobowiązań koncernu wobec FSO zostały nieco zmodernizowane i dodatkowo nazwane ''Plus''. Dotyczyło to Caro, Atu, Cargo i Trucka. W 1998 roku zmieniono klamki zewnętrzne, wycofano silnik 1,4 i zaprezentowano P-120 czyli prototyp Poloneza Kombi. Ten zaś debiutował w kwietniu 1999 roku. W 2000 roku zmieniono tylną blednę w Atu Plusie, wycofano silnik GLi i odświeżono gamę kolorów, dodając wiele kolorów z Daewoo Matiza. Potem zaniechano kolejnych zmian. Produkcję osobowych wersji Plusa zaprzestano w kwietniu 2002 roku. Natomiast Truck Plus był produkowany do marca 2003 

     Trochę o stronie darewnoo.pl

Wszystko zaczęło się końcem 2010 roku, kiedy to domena www.darewnoo.pl została przeze mnie zarejestrowana. Oficjalne otwarcie strony nastąpiło w dniu 5 styczeń 2011 roku. Początkowo strona była bardzo uboga. Mimo to, poświęcałem (i dalej poświęcam) jej bardzo dużo czasu, aby ją doskonalić, urozmaicać i wzbogacać o nowe informacje. Strona poświęcona jest modelom Daewoo z lat 1991-2001, a więc: Tico, Matiz, Nexia, Lanos, Espero, Nubira, Leganza, Tacuma oraz prototypom z lat 1995-2000. Jest też kilka wzmianek o takich modelach jak Musso, Korando, Chairman czy Polonez Plus. Strona mniej więcej raz na rok przechodzi spore zmiany graficzne i związane z treścią na niej. I tak na przykład: w 2011 dodałem 9 pełnych artykułów i forum. W 2012 roku na darewnoo.pl zmian było nie dużo i były czysto kosmetyczne. Został też wydany pierwszy kalendarz w ilości sześciu sztuk. W 2013 natomiast na stronie zrobiłem pierwszy header wykonany we Flashu a także zabrałem się za ponowne pisanie artykułów dla modeli Tico i Matiz. Artykuły te są nawet do 3x dłuższe niż poprzednio. Ponadto na nowo przygotowałem bardzo porządnie zrobiony spis lakierów Daewoo w aż 15-stu modelach. Spis ten to najpopularniejsza obecnie rzecz na stronie. Rok 2014 to czas największych do tej pory zmian. Poza takimi drobiazgami jak Site Map czy poprawie artykułów z 2011 roku, na stronie pojawiła się bardzo rozbudowana Chronologia z podziałami dziesięciu modeli na wszystkie wersje, dodałem do publicznego wglądu moje archiwum zdjęć i zdjęć prasowych Daewoo, a tych jest w sumie nieco ponad 5000 oraz gruntownie zmodernizowałem menu w działach z artykułami oraz dział ''Galeria zdjęć prototypów z targów''. Na koniec, największa zmiana graficzna od czasów istnienia strony. Nowy design wygląda nowocześniej, czytelniej ale wciąż pozostał praktyczny, więc nie ma problemu z odnalezieniem odpowiednich informacji. Na deser kalendarz na rok 2015, który został wydrukowany w największej do tej pory ilości.  Strona od zawsze utrzymywana jest w tonacji fioletowo-czarnej z dodatkiem szarego. Zdaje sobie sprawę, że wygląda ona dość ponuro, ale jest rozpoznawalna i - co ważne dla nocnych marków - nie męczy tak oczów w nocy jak witryny z białym tłem. Widoczne w tle zdjęcie z fioletowym Lanosem to zdjęcie rozpoznawcze strony darewnoo.pl - nazwa ta wywodzi się od mojego nicku, który z kolei jest połączeniem wyrazów Daewoo i drewno. Mimo, że drewno mało ma wspólnego z Daewoo, nick ten symbolizuje oryginalność, pomysłowość a jednocześnie przywiązanie do marki Daewoo. Nick ten jest bardzo rozpoznawalny i pierwszy raz użyłem go na Polskim Forum Daewoo w 2009 roku. Potem na kolejnych forach aż wreszcie stworzyłem własną stronę. Darewnoo.pl dzieli się jeszcze na trzy inne podstrony: mods.darewnoo.pl (otworzona w czerwcu 2012 roku) która osiąga największą popularność i zawiera różne modele Daewoo do gier głównie z serii GTA, press.darewnoo.pl (otworzona we wrześniu 2012 roku), na której można znaleźć bardzo dużo zdjęć prasowych Daewoo i logotypy oraz games.darewnoo.pl (otworzona we wrześniu 2013 roku) na której możesz pograć w gry flashowe z Daewoo mojego autorstwa. Więcej o tym poczytasz na każdej z wymienionych podstronach w zakładce ''Wstęp''.

darewnoo.pl

Twoje źródło wiedzy o Daewoo

 

Poniższy artykuł to mój autorski tekst, nie jest to "zrzynka" z Wikipedii. Wykorzystując fragmenty z poniższych treści na innych stronach internetowych, profilach społecznościowych lub filmikach na YouTube proszę wspomnieć o oryginalnym źródle darewnoo.pl.

Artykuł zawiera około 60% mojej wiedzy na temat opisywanego modelu. Został napisany w 2011 roku, a w 2021 i 2024 miała miejsce jego poprawka (usunięcie zbędnej treści i dodanie nowej, poprawa czytelności artykułu i nowe obrazki).

 

Przed opisaniem Leganzy warto wspomnieć o pewnym nieco zapomnianym prototypie z 1990 roku - Jaguarze Kensingtonie. Został on zaprojektowany przez firmę ItalDesign jako model S-Type. Z zewnątrz Kensington przypomina nie tylko Leganzę (bok), ale również Skodę Octavie I oraz Daewoo Nexie (przód). Kokpit Jaguara jest oryginalny i charakterystyczny. We wnętrzu przeważa skóra oraz prawdziwe drewno. Pod maską Kensingtonia znajdował się dosyć duży bo 5,3 litrowy dwunastocylindrowy silnik benzynowy. Stylistyka Kensingtona była bardzo nowoczesna jak na tamte czasy, bowiem w 1990 roku samochody były raczej kanciaste i miały proste linie. Daewoo odkupiło od Jaguara ten projekt, chociaż tak naprawdę Leganza niewiele odziedziczyła po Kensingtonie. Przód został zupełnie zmodyfikowany. Podobieństwa można się doszukać w linii bocznej (przy słupku C). Leganza jest krótsza od pierwowzoru, bowiem Jaguar ma 4896 mm długości, a Leganza niecałe 4700 mm. W ten oto sposób z prestiżowego Jaguara zrobił się nieprestiżowy samochód z kapustą na masce. Rzecz jasna, poza nieco podobnym designem, oba te auta nie mają ze sobą nic wspólnego.

Prace nad samą Leganzą rozpoczęły się jesienią 1993 roku. Daewoo chciało w ciągu kilku lat stworzyć dobre auta w klasach: C, D oraz E. W tym celu rozpoczęto prace nad Lanosem, Nubirą i właśnie Leganzą. Po przemyśleniu tego aby produkować seryjnie luksusową limuzynę rozpoczęto dalsze etapy pracy nad V100 (nazwa robocza Leganzy). Zaprojektowanie ostatecznego wyglądu Leganzy zajęło tylko 3 miesiące (lato 1994), ponieważ ItalDesign bazował właśnie na Kensingtonie. Widoczny na zdjęciu szkic to jeden z wielu ostatecznie odrzuconych projektów, co ciekawe także wykonany przez ItalDesign. Przez następne 2 lata budowano i testowano wiele prototypów (głównie pod względem bezpieczeństwa). Testy drogowe rozpoczęły się w maju 1995 i skończyły dokładnie rok później. Wczesne testowe egzemplarze można było rozpoznać po innym wzorze alufelg, który nigdy nie był dostępny seryjnie. Ostatecznie Leganza gotowa do produkcji była w lutym 1997 roku.

Swój debiut w Korei Leganza miała podczas targów motoryzacyjnych Seul Motor Show 1997. W Europie natomiast zadebiutowała na targach w Barcelonie (również w 1997 roku) u boku nowych Lanosów oraz Nubir I. Zainteresowanie Leganzą było sporo i wiele ludzi mówiło że to bardzo ładny samochód. Leganza (w Polsce) do 1999 roku była flagowym modelem Daewoo, choć tę zaszczytną funkcję miał przejąć jeszcze w 1998 roku ponad pięciometrowy Shiraz, który niestety pozostał prototypem. Początkowo Leganza była produkowana tylko w Korei (Bupyong) ale już w 1998 roku produkcje rozpoczęto w Rosji (jako Doninvest Kondor). W październiku 1997 w Polsce na Żeraniu rozpoczął się montaż w systemie SKD, gdzie do 2001 roku zmontowano nieco ponad 4000 egzemplarzy. Nazwa ''Leganza'' to połączenie dwóch włoskich słów - elegante i forza czyli elegancja i siła. Dosłownie znaczy to siła elegancji, ale hasło reklamowe Leganzy brzmiało  ''dyskretna elegancja''. Kod wewnętrzny Leganzy to V100. Współczynnik powietrza Leganzy wyniósł 0,32 Cx. Taki sam wynik uzyskała nieznana w Europie Daewoo Arcadia.

Leganza (podobnie jak większość Daewoo) nie została poddana testom zderzeniowych przez instytucję Euro NCAP, co nie oznacza że nie odbyły się żadne testy z jej udziałem. Instytucja ANCAP po zderzeniu czołowym Leganzy przyznała jej 2 gwiazdki (tak jak w przypadku Nubiry II). To nie jedyne próby. Leganzy były testowane pod różnymi kątami: zderzenie czołowe, boczne, tylne. Na zdjęciu (srebrna Leganza) zderzenie boczne wykonane w 2001 roku przez instytucje NHTSA. Wszystkie testy odbywały się w prędkościach od 55 do 64 km/h. Wszystkie testowane pod względem bezpieczeństwa Leganzy były wyposażone w dwie poduszki powietrzne. Oczywiście również Daewoo wykonało całe mnóstwo testów zderzeniowych swojego produktu. W prospektach jednak pokazany jest test zderzeniowy tylko jednej z nich (niebieska Leganza przy zderzeniu czołowym), co doskonale widać na obrazku obok.

W całej Europie Leganza (razem z Lanosem i Nubirą) była oferowana od 1997 roku. Cała ta gama była hucznie pokazywana aż trzykrotnie: najpierw w Barcelonie, potem we Frankfurcie a następnie w Polsce - wszak wprowadzenie na rynek niemal w tym samym czasie trzech nowych konstrukcji z różnych segmentów było niemałym wyczynem. Najpóźniej nowe modele zawitały do USA bo dopiero w sierpniu 1998 roku. Leganza nigdy nie zdobyła znaczącej popularności (z wyjątkiem naszego kraju i Korei). W sumie w koreańskim zakładzie wyprodukowano nieco ponad 330 000 sztuk tego modelu.

W latach 1998-2000 w Rosji Leganzę sprzedawano pod nazwą Doninvest Kondor - był znacznie słabiej wyposażony niż nawet polskie Leganzy. Często na jego pokładzie nie było nawet poduszki powietrznej kierowcy i zazwyczaj na pokładzie Kondorów była welurowa tapicerka. Kondor był oferowany w wersji wyposażenia SX i CDX. Popularniejsza jednak była odmiana SX. Dziś spotkanie Doninvesta Kondora (zarówno w ogłoszeniach jaki i na ulicy) jest bardzo trudne, podobnie jak w przypadku Assola (Lanos) i Oriona (Nubira I).

W okresie 1997-1999 (tylko) w Korei powstało kilka prototypowych Leganz. Każda z nich była pomalowana na biało. Przyjęło się że taka Leganza nazywa się Leganza NGV. Tylko jeden egzemplarz został pokazany na targach. Były to targi w Korei - Seul Motor Show 1997. Leganza NGV stała (obok również prototypowego) Shiraza. Ciężko powiedzieć co siedziało pod maską, ewentualnie w bagażniku Leganzy NGV, ponieważ nie zachowały się o niej żadne informacje. Wnętrza tych Leganz NGV też były najprawdopodobniej bardzo zmodyfikowane i możliwe że nie miały tylnej kanapy. Na większym zdjęciu widać jedną z takich Leganz podczas pokazu elektrycznych samochodów w Korei. Był to pokaz zamknięty i tylko nieliczni mogli w nim uczestniczyć. Na tym pokazie pojawiły się też między innymi niebieski Daewoo DEV 5-5 (widać kawałek na zdjęciu) oraz Kia Sportage.

W Leganzach (ale nie tylko, również w Daewoo Tacumach) były dwa rodzaje atrapy chłodnicy. Atrapa na górnym zdjęciu występowała od 1997 do 2000 roku na całym świecie, natomiast grill z dolnego zdjęcie wszedł na rynek w początkiem 2000 roku i oferowano go do 2002 (tutaj wyjątkiem była Korea, bo taka atrapa mogła tam występować już od 1998 roku). Zmiany były wyłącznie czysto kosmetyczne.

Okazuje się, że nie były to jedyne kombinacje atrap chłodnicy dla tego modelu. Jednak ten trzeci grill (na zdjęciu) pojawił się dopiero w 2001 roku i tylko w Korei. Ściślej rzecz biorąc w 2001 roku pojawiła się tam taka właśnie odmiana i była produkowana przez rok (równolegle z "normalnymi" wersjami grilla). Najciekawsze w tej Leganzie było jednak wnętrze, a konkretniej deska rozdzielcza. Kierownica pochodziła z Nubiry II/ Tacumy, tarcze prędkościomierza były białe a elementy które zazwyczaj w Leganzach są wykończone pseudo drewnem zostały zastąpione plastikiem który z wyglądu przypomina szary granit. Koreańskie Leganzy były dostępne w pięciu wersjach wyposażenia. Najbogatsza to 2.0 Ultra. Potem nieco biedniejsza 2.0 DOHC oraz SOHC następnie (najsłabiej wyposażone, choć i tak lepiej niż wiele polskich Leganz) 1.8 DOHC i SOHC. Pierwsze trzy miały na pokładzie między innymi: ABS i TCS (Leganza była jedynym modelem Daewoo do roku 2000, który miał taki system, nie licząc wyrobów Ssang Yonga), 15' felgi, soczewkowe halogeny, Radio z CD i jeszcze kilka innych rzeczy. Biedniejsze wersje (1.8 DOHC, SOHC) nie miały między innymi TSC. Po 2000 roku właśnie sytuacja dotycząca wyposażenia nieco się zmieniała...

...Ponieważ pojawiają się nowe odmiany Leganzy. Niestety to miejsce tylko w Korei w latach 2000-2002. Nazwy tych odmian widać na obrazku obok. Po kolei: rozpocznijmy od wersji Black & White. Wersja ta była oferowana tylko w 2000 roku. Leganza w tej wersji mogła być polakierowana (jak sama nazwa mówi) albo na biało albo na czarno. Czym jeszcze się wyróżniała? Przede wszystkim miała dokładki na przednim i tylnym zderzaku (tylny zderzak na dole przypomina nieco ten od Lanosa Sport). Dodatkowo posiadała progi boczne i sprawiała wrażenie obniżonej (chociaż wcale obniżona nie była). Ponadto lampy miała przyciemniane, grill lakierowany w kolor nadwozia (a więc albo czarny albo biały) oraz nowy (tylko jeden) wzór alufelg. Kolejna wersja to Millennium Special. Jak nazwa wskazuje jest to jakaś specjalna odmiana, ale niestety nie wiem nic na jej temat, ponieważ sądząc po zdjęciach nie ma tam nic takiego co by wyróżniało tę wersję od normalnej Leganzy. Kolejna to Leganza Taxi a więc koreańskie Leganzy specjalnie przystosowane do robienia za taksówki. Ostatnią odmianą jest odmiana Upgrade (1998-1999). Upgrade zawsze było reklamowane przy obecności silnika 2.2 pod maską.

Kokpit Leganzy jest bardzo charakterystyczny i został on zaprojektowany od podstaw. Posiada wiele przetłoczeń i zaokrągleń. Jest on elegancki i nie jest przeładowany przyciskami. Na pierwszy rzut ona widać długą kratkę od nawiewu cofniętą w tył oraz zegarek, jakby został wepchany. Europejska Leganza była dostępna w dwóch wersjach wyposażenia - SX oraz CDX. Odmiana SX ma standardowo na pokładzie (bazując na prospektach): halogeny, elektrycznie ustawiane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, przyciemniane szyby, regulację kierownicy w pionie, elektrycznie regulowane szyby z przodu i z tyłu, ABS (bez TCS), dwie poduszki powietrzne, radioodtwarzacz, obrotomierz, antenę elektryczną, welurową tapicerkę czy takie drobnostki jak zegarek cyfrowy i centralny zamek. Odmiana CDX natomiast oferowała standardowo jeszcze: system TCS do ABSu, wspomaganie kierownicy uzależnione od prędkości. Klimatyzacja była dostępna tylko za dopłatą (nie zależnie od tego czy to SX czy CDX), natomiast automatyczną skrzynię biegów można było zakupić opcjonalnie tylko do wersji CDX - podobnie jak skórzaną tapicerkę. Amerykańskie Leganzy mogły być doposażone w tempomat. Ciekawostką jest wersja SE, występująca tylko w USA i obejmująca około 80% wszystkich amerykańskich Leganz, a więc była to odmiana niezwykle popularna. Nie miała nawet halogenów, ale mimo to na pokładzie były dwie poduszki powietrzne.

Leganza była jedynym modelem w Polsce (nie licząc Musso, Korando i Chairmana) w którym można było mieć automatyczną skrzynię biegów. Wnętrze Leganzy jest całkiem przestronne i ładne. Na drzwiach są eleganckie przetłocznia, na których znajduje się panel sterowania szybami i lusterkami. Leganza była oferowana w dwóch kolorach skórzanej tapicerki: czarno-szarej lub beżowej (zależało to od rocznika). Obie były oferowane w Polsce. Miejsca na nogi w Leganzie jest sporo, na głowę też, chociaż bardzo wysocy pasażerowie mogą narzekać. Fotele w Leganzie są wygodne i całkiem dobrze trzymają. Dużą wadą w Leganzie jest słabe wyciszenie wnętrza (chociaż jest ono i tak znacznie lepsze niż w Nubirze I). Elegancka Leganza jest samochodem raczej czteroosobowym. Trzej pasażerowie z tyłu nie mogą liczyć na komfortowe warunki. Lepszym pomysłem jest rozłożenie tylnego podłokietnika wbudowanego w kanapę.

Opisując silniki oferowane w Leganzie zacznę od tych europejskich. W Polsce (i większości Europy) przez niemal pół roku oferowano tylko jedną jednostkę benzynową - 2.0 16V (DOHC). Nieco później wprowadzono silnik 2.2 16V. W Korei sprawa miała się nieco inaczej. Tam od razu weszły dwa (a nie jeden) silniki. Pierwszy z nich to 2.0 16V oferowany również w Europie, a drugi to silnik nigdy niemontowany w europejskich Leganzach - 1.8. Sprawa jednak się komplikuje, bo zarówno 1.8 jak i 2.0 były dostępne jako DOHC jak i SOHC. Jednostka 2.2 16V (DOHC) w Korei została wprowadzona na początku 1999 roku. Zarówno w Europie jak i w Korei, najpopularniejszy był silnik 2.0 16V (DOHC). Wyjątkiem jest USA - tam od 1998 do 2002 roku Leganzy występowały tylko z silnikami 2.2. Duża wadą było to że wszystkie te jednostki były benzynowe oraz bardzo paliwożerne. W Leganzach nigdy nie montowano diesla. Z kolei zaletą jest ich bezawaryjność oraz duża tolerancja na LPG. Wiele osób narzeka że Daewoo nie zdecydowało się na wprowadzenie do Leganzy rzędowej szóstki.

Bagażnik Leganzy może pomieścić 411 litrów. Dużą wadą jest to że zawiasy wnikają do wnętrza bagażnika, co może uszkodzić bagaż. Próg załadunku jest stosunkowo niski. Nadkola nie wnikają bardzo do wnętrza bagażnika (tak jak to ma miejsce w Nubirze I). Leganza ma składaną kanapę (60/40) oraz otwór który nieco powiększa możliwości załadunkowe. Niestety uzyskanych wówczas 712 litrów nie można w pełni wykorzystać, ponieważ otwór ten ma dosyć nieregularne kształty. Na co dzień ten otwór jest raczej niepotrzebny. Przydaje się on wtedy, gdy na przykład trzeba zabrać ze sobą narty czy inną długą i wąską rzecz.

Leganza nie została poddana tuningowi stylistycznemu przez żadną z firm które się tym zajmują (mam tu na myśli takie firmy jak Orciari czy Cobra). Co nie przeszkadza w tym żeby samemu sobie Leganzę subtelnie i ze smakiem ztuningować. Wiele osób tak właśnie robiło szczególnie w Korei i odziwo w USA. W Polsce raczej mało jest dobrze i gustownie ztuningowanych Leganz. Widoczna na zdjęciu Leganza to koreańska nieco ztuningowana Leganza w wersji Black & White, którą opisywałem wyżej.

Bezpośrednim następcą Leganzy jest Daewoo Evanda (w Korei Magnus). W skrócie o Evandzie: w 2002 roku Daewoo zaprezentowało prototyp o nazwie V222. Wyglądał on niemal identycznie jak dzisiejszy Magnus/Evanda tylko miał inne felgi. W tym samym roku, jesienią do sprzedaży trafiła europejska Evanda. W USA w 2001 roku pokazano koreańskiego Magnusa (bez żadnych zmian) a rok później Evandę wyglądającą już jak amerykański samochód (boczne obrysówki). Auto było przyozdobione napisem ''New Leganza''. Ostatecznie jednak z jakichś przyczyn w 2003 roku zadebiutował samochód o bryle Evandy, ale pod nazwą Suzuki Verona. Być może dlatego że upadające Daewoo już przestało walczyć o klientów za oceanem. Tak czy siak ten samochód i tak nie odniósł sukcesu w USA. W Polsce Daewoo Evanda była niedostępna, a innych krajach europejskich (np. Niemcy) poniosła klęskę i już w 2004 roku jej sprzedaż była bardzo mizerna.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informacje w pigułce:

1993 -  Pierwsze projekty V100

1997 -  Debiut Leganzy w Korei i w Europie

1998 -  Debiut odmiany Upgrade w Korei, debiut Leganzy w USA

2000 -  Debiut odmiany Black & White w Korei

2002 -  Zakończenie produkcji i sprzedaży Leganzy na całym świecie

2002 - Rozpoczęcie produkcji następcy Leganzy (w Korei następca zadebiutował w 1999 i był oferowany równolegle)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HEADER 

 
Lysander
#1 Lysander 2014-07-03 15:18
Jakby Leganza była w Kombi i w silnikach Diesla to kto wie czy Daewoo by nadal istniało. Jeszcze mam jedno pytanie czy w Leganzie istniało wyposażenie Ambasador? Z góry dziękuję za odpowiedź!
 
 
darewnoo
#2 darewnoo 2014-07-03 15:20
Cytuję Lysander:
Jakby Leganza była w Kombi i w silnikach Diesla to kto wie czy Daewoo by nadal istniało. Jeszcze mam jedno pytanie czy w Leganzie istniało wyposażenie Ambasador? Z góry dziękuję za odpowiedź!


To by nic nie dało, ale z pewnością, popularność Leganzy byłaby większa.

Tak, pisane przez dwa ''s'' ;)
Natomiast niestety nie znam jej dokładnego wyposażenia, gdyż informacje na jej temat są szczątkowe.

Tak wygląda jej logotyp: www.darewnoo.pl/ad/logos/Ambassaror.png
 
 
Lysander
#3 Lysander 2014-07-03 15:24
Wybacz za pomyłkę :) Ok, a co do spalania to naprawdę ta bryka zużywa średnio 10-11 litrów benzyny?
 
 
darewnoo
#4 darewnoo 2014-07-03 15:27
Cytuję Lysander:
Wybacz za pomyłkę :) Ok, a co do spalania to naprawdę ta bryka zużywa średnio 10-11 litrów benzyny?


Wg danych z prospektów, manual od 10 do 12 a automat od 11 do 13, ale to wszystko na papierze...
 
 
Lysander
#5 Lysander 2014-07-03 15:29
Dziękuje za informację!!
 
 
strus
#6 strus 2015-09-27 23:05
Rozmawialem ostatnio z osoba ktora miala w rodzinie Leganze w wersji ambasador i wspominal ze miala skory ale np podgrzewanych foteli juz nie. Niestety nie maja juz tej leganzy.
 
 
darewnoo
#7 darewnoo 2015-09-28 18:34
Cytuję strus:
Rozmawialem ostatnio z osoba ktora miala w rodzinie Leganze w wersji ambasador i wspominal ze miala skory ale np podgrzewanych foteli juz nie. Niestety nie maja juz tej leganzy.


Z tym Ambassadorem to nie do końca wiadomo jak to było. Próbuję znaleźć jakieś oficjalne informacje o tej wersji...
 
 
Stacho
#8 Stacho 2017-02-03 14:45
W mojej Leganzie jest radio w kolorze drewnopodobnym (Blaupunkt Modena RD 148) i elektryczny szyberdach. Sprowadzona z Niemiec.
 
 
darewnoo
#9 darewnoo 2017-02-03 14:59
Cytuję Stacho:
W mojej Leganzie jest radio w kolorze drewnopodobnym (Blaupunkt Modena RD 148) i elektryczny szyberdach. Sprowadzona z Niemiec.


Szyberdach był opcjonalny w Niemczech i innych krajach, a w Polsce niedostępny.
Co do radia, nigdy takiego nie widziałem zamontowanego seryjnie w Leganzie.
 
 
MarcinekNu2
#10 MarcinekNu2 2017-10-28 17:26
Trzeba pamiętać, że Evanda to już całkiem inny samochód na innej płycie podłogowej który poza silnikiem nie ma prawie części wymiennych z Leganzą ( fakt, hamulce są identyczne) i był podstawą do produkcji Epiki ( ta sama płyta podłogowa i zawieszenie). Wbrew pozorom samochody te były sprzedawane w Polsce ale tylko ze znaczkiem Chevroleta, w Niemczech w tym samym czasie ze znaczkiem Daewoo.
 
 
darewnoo
#11 darewnoo 2017-10-28 19:40
Cytuję MarcinekNu2:
Wbrew pozorom samochody te były sprzedawane w Polsce ale tylko ze znaczkiem Chevroleta, w Niemczech w tym samym czasie ze znaczkiem Daewoo.


Nie tylko w Niemczech. Całej Europie Zachodniej. Najpierw jako Daewoo (2002), potem GM Daewoo (2003-04) a potem już Chevrolet. Także i w Polsce i Europie Zachodniej równolegle były już sprzedawane jako Chevrolet.
 
 
Gary Kim
#12 Gary Kim 2019-06-15 14:39
Daewoo Magnus was debut in December 1999, In korea. At the same time, Daewoo Leganza has Re-positioned to entry model. So in 2000, Leganza's 2.2L model and 2.0L DOHC Model(Korea Domestic Model) was removed.
 

Jesteś gościem, nie masz uprawnień do komentowania. Kontakt: http://www.darewnoo.pl/mods/kontakt-do-autorow

You are a guest, you do not have permission to comment on. Contact: http://www.darewnoo.pl/mods/contact-to-authors