Poniżej zawarłem najważniejsze pytania i odpowiedzi dotyczące spisu kryjącego się pod nazwą #projektvin.
Kliknij na interesujące Cię pytanie, aby wyświetlić odpowiedź - ponowne kliknięcie ją zamknie.
Informacje o projekcie:
» Jest to prywatny spis samochodów osobowych marki Daewoo (głównie lata '90), prowadzony przeze mnie (darewnoo).
Dokładniejsze informacje znajdziesz w pozostałych poniższych pytaniach.
» Właściwie wszystkie, z tym że istnieje tutaj pewnego rodzaju podział.
.
Modele, które są tu najważniejsze i wpisuję je w pierwszej kolejności:
Tico, Matiz I, Matiz II, Nexia/Cielo, Lanos, Espero/Aranos, Nubira I, Nubira II, Leganza, Tacuma/Rezzo i Polonez Plus (Caro/Atu/Kombi)
Zaliczają się tutaj także FSO Matiz i FSO Lanos.
.
Modele mniej istotne, ale wciąż na bieżąco dodawane do spisu:
Kalos, Lacetti, Evanda, Musso, Korando, Chairman a także pojazdy starsze - LeMans, Prince, Brougham czy Arcadia
.
Modele, które nie są dla mnie istotne i do spisu trafiają sporadycznie:
Rexton, Winstorm, Lacetti Premiere, Malibu, G2X, Tosca, Alpheon, Orlando, Statesman i wszystkie pochodne Chevroletów (Spark, Aveo, Cruze, Epica)
Do tej kategorii zaliczam też dostawcze modele: Damas/Labo oraz Polonez Truck/Cargo i Lublin.
» Z całego świata - tutaj nie ma ograniczeń. Z tym że ponieważ jest to polski projekt, zdecydowanie dominują pojazdy z naszego rynku (ponad 50% to egzemplarze krajowe). Poza Polską bardzo dużo mam też aut spisanych z Anglii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Korei, USA i Australii. Inne kraje (zwłaszcza poza Europą) są w mniejszości.
.
Trzeba jednak zaznaczyć, że spisuję samochody wyłącznie wyprodukowane w koreańskich fabrykach (Bupyong, Changwon, Kunsan, Pyeongtaek) oraz polskich (Żerań). Auta produkcji ukraińskiej, rosyjskiej, uzbekistańskiej, rumuńskiej i egipskiej nie są dodawane do spisu. Podkreślam że chodzi tylko o produkcję - auto, które zostało wyprodukowane w Korei na rynek np. rumuński jest zaliczane, gdyż ma koreański VIN.
» Odczytuję je z tablic rejestracyjnych (zależnie od kraju) albo po prostu spisuję z ogłoszeń - czasem są podawane w opisie, a czasem numer widać na zdjęciu. Zdarzają się też sytuacje, że po prostu właściciel swojego auta dobrowolnie podaje mi VIN swojego wozu.
» To zależy od miejsca wyprodukowania - auta produkcji koreańskiej mają zebrane trochę więcej informacji niż te produkcji polskiej, mimo to spis jest bardzo obszerny. Zbierane informacje prezentują się następująco:
.
TICO
Numer VIN, rocznik, kraj, wersja, skrzynia, kolor nadwozia, typ tapicerki i wzór kołpaków/alufelg, informacja o zderzakach w kolorze nadwozia i/lub spoilerze, obecny stan auta (na sprzedaż, porzucony, zezłomowany) oraz (zależnie od kraju) numery tablic rejestracyjnych
.
MATIZ I/II, LANOS, KALOS, NUBIRA I/II, LACETTI/NUBIRA III, LEGANZA, EVANDA/MAGNUS, TACUMA/REZZO [produkcja koreańska]
Numer VIN, komplementacja wyposażenia, kraj przeznaczenia, rocznik, dokładna data produkcji, kod wewnętrzny, kolor wnętrza, wersja, silnik, skrzynia, kolor nadwozia, typ tapicerki i wzór kołpaków/alufelg, obecny stan auta (na sprzedaż, porzucony, zezłomowany) oraz (zależnie od kraju) numery tablic rejestracyjnych
.
MATIZ I / LANOS / NUBIRA II [produkcja polska]
Numer VIN, kraj przeznaczenia, rocznik, wersja, skrzynia, kolor nadwozia, typ tapicerki i wzór kołpaków/alufelg, informacja o zderzakach w kolorze nadwozia i/lub relingach [tylko Matiz], obecny stan auta (na sprzedaż, porzucony, zezłomowany) oraz (zależnie od kraju) numery tablic rejestracyjnych
.
NEXIA, ESPERO
Numer VIN, kraj, nadwozie, rocznik, wersja, silnik, skrzynia, kolor nadwozia, typ tapicerki i wzór kołpaków/alufelg, obecny stan auta (na sprzedaż, porzucony, zezłomowany) oraz (zależnie od kraju) numery tablic rejestracyjnych
.
MUSSO, KORANDO, CHAIRMAN
Numer VIN, kraj, rocznik, wersja, silnik, skrzynia, kolor nadwozia, obecny stan auta (na sprzedaż, porzucony, zezłomowany) oraz (zależnie od kraju) numery tablic rejestracyjnych
.
POLONEZ PLUS
Numer VIN, kraj przeznaczenia, nadwozie, rocznik, wersja, skrzynia, kolor nadwozia, informacja o występowaniu klimatyzacji, obecny stan auta (na sprzedaż, porzucony, zezłomowany) oraz numery tablic rejestracyjnych
.
SPARK, REXTON, WINSTORM, LACETTI PREMIERE, MALIBU, ALPHEON, ORLANDO, G2X, STATESMAN
Numer VIN, kraj przeznaczenia, rocznik, dokładna data produkcji, kolor wnętrza, wersja, silnik, skrzynia, kolor nadwozia, obecny stan auta (na sprzedaż, porzucony, zezłomowany) oraz (zależnie od kraju) numery tablic rejestracyjnych
.
LEMANS/RACER, PRINCE, SUPER SALON, ARCADIA,
Numer VIN, kraj przeznaczenia, rocznik, wersja, silnik, skrzynia, kolor nadwozia, obecny stan auta (na sprzedaż, porzucony, zezłomowany)
.
DAMAS, LABO, LUBLIN
Numer VIN, kraj, rocznik, silnik, skrzynia, kolor nadwozia, obecny stan auta (na sprzedaż, porzucony, zezłomowany)
» Dla modeli produkcji koreańskiej po 1996 roku (a więc Matiz, Lanos, Nubira, Leganza i inne nowsze konstrukcje) mam pełne, jak najbardziej poprawne dane fabryczne - tak, takie informacje są dostępne w sieci tylko trzeba wiedzieć gdzie ich szukać.
W przypadku starszych modeli (Tico, Nexia, Espero i inne z początku lat '90), polegam na tym co widzę (kolor nadwozia, wersja czy silnik), więc dane dla tych modeli są bardzo ograniczone i niekiedy niepewne. To samo tyczy się aut produkcji polskiej (Daewoo/FSO Matiz, Daewoo/FSO Lanos i Daewoo Nubira II z numerami VIN rozpoczynającymi się od "SUP") - tutaj także brak dostępu do danych fabrycznych.
» Tylko ja, jedna osoba. Wszystkie egzemplarze, które trafiają do spisu, wprowadzam osobiście. Nikt inny nie ma do niego dostępu i mi w tym nie pomaga.
Oczywiście są różne osoby, które w większym czy mniejszym stopniu pomagają budować spis dokładając swoje "cegiełki" w postaci wysyłania mi zdjęć czy linków z ogłoszeń, ale i tak każdy wóz sprawdzam osobiście, zanim trafi do spisu.
Nie jest też tak, że tylko wpisuję to co inni mi podsyłają. Około 90% wpisanych aut znalazłem sam.
» Jego początki sięgają 2017 roku, kiedy to jeszcze zajmowałem się modelami 3d do gier (głównie GTA). Gdy w 2017 robiłem bardzo rozbudowany mod Daewoo Lanosa do GTA V, chciałem zaimplementować w nim też w miarę realistyczny sposób zmiany znaków w ciągu numerów VIN (w grze). W tym celu musiałem poznać fabryczne oznaczenia poszczególnych cyfr oraz liter i chcąc nie chcąc, utworzyłem niewielki plik w Excelu, gdzie zebrałem niecałe 500 egzemplarzy Lanosów (głównie z rynku amerykańskiego). Gdy pozyskałem potrzebne informacje i przełożyłem je do gry, owy plik porzuciłem. Przypomniałem sobie o nim dopiero pod koniec listopada 2021 roku - i to właśnie od tego momentu oficjalnie uznaję jego istnienie, gdyż to wtedy narodził się #projektvin.
W grudniu 2021 trzymałem go w tajemnicy, aby nazbierać trochę egzemplarzy różnych modeli (nie tylko Lanosów). Gdy przekroczyłem 1000 wpisów, w styczniu 2022 po raz pierwszy poinformowałem o jego istnieniu, ale tylko na grupie Daewoo na Facebooku. Kilka miesięcy później, gdy temat "chwycił", stopniowo dodawałem informacje o tym projekcie także na innych grupach, aby stopniowo informacje o nim docierały do coraz szerszych kręgów.
Dopiero w lutym 2023, gdy spis przekroczył - bagatela - 25 000 wpisanych aut, postanowiłem utworzyć tę ministronkę z pytaniami i odpowiedziami.
» Cel jest prosty - prowadzenie statystyk (wersje, kolory nadwozi itp) a także szykowanie fundamentów pod historię - za 20, 30 lat nie będzie żadnego Daewoo na drogach, a te co jakoś się ostaną, będą pochowane po garażach. Spisuję te auta obecnie, póki jeszcze nie jest za późno. Oczywiście wiadomo, że nie uda mi się spisać wszystkich jakie wyprodukowano, ale im więcej odnajdę, tym lepiej.
Tutaj muszę podkreślić, że interesują mnie wyłącznie informacje fabryczne o danym pojeździe - nie zapisuję nazwisk ich właścicieli, historii aut i ich przebiegów oraz tego czy kiedyś któryś z egzemplarzy był taksówką, autem firmowym albo został poddany tuningowi. Nie prowadzę też żadnego handlu samochodami. Mój projekt vin jest prowadzony wyłącznie hobbistycznie, w wolnych chwilach w zaciszu własnego domu. Dane o autach pozyskuję w sposób legalny (z ogólnodostępnych stron internetowych).
» Nie, spis nie jest dostępny publicznie. Czasem publikuję różne dane statystyczne z niego zebrane. Największe są statystyki, które rokrocznie publikuję na grupie Daewoo na Facebooku - dla zainteresowanych, zamieściłem je też nieco niżej w sekcji "Roczne statystyki projektu vin".
» Absolutnie nie. Po to prowadzę go w Excelu, aby mieć porządek. Gdy tylko dodaję VIN któregoś z egzemplarzy, który był w spisie już wcześniej, program natychmiast podkreśla go na czerwono. Dzięki temu wiem i mam pewność, że żaden egzemplarz mi się nie powtarza.
Dla chcących wesprzeć projekt:
» Jak najbardziej. Tak jak nadmieniłem w pytaniu o cel spisu - interesują mnie wyłącznie dane fabryczne każdego egzemplarza. Jeśli chcesz, aby Twoje auto trafiło do mojego spisu, najlepiej jakbyś poza numerem VIN podał też wersję auta i jego kolor (albo podesłał zdjęcie).
Może to być też auto, którego kiedyś byłeś właścicielem - i czy je potem odsprzedałeś czy zezłomowałeś, to dla spisu nie ma znaczenia.
» To zależy od kraju, ale załóżmy, że chodzi o Polskę, więc TAK, możesz.
Spisuję wszystkie egzemplarze, które mają białe tablice rejestracyjne (czy to na zderzaku czy na szybie w formie naklejki). Nie jest istotne czy to białe flagowe czy unijne, czy auto jeździ, stoi porzucone czy jest na złomie. Mogą to też być zdjęcia lub filmy (kadry) archiwalne. Nie ma też znaczenia jakość zdjęcia - byle tylko tablice wozu były czytelne.
Najbardziej interesują mnie te modele: Tico, Matiz I, Matiz II, Nexia, Lanos, Espero, Nubira I, Nubira II, Leganza, Tacuma/Rezzo i Polonez Plus (Caro/Atu/Kombi) a także FSO Matiz i FSO Lanos - szersza lista jest zawarta w pytaniu "Które modele Daewoo uwzględniasz w swoim spisie?".
.
Żeby jeszcze bardziej rozwiać wątpliwości, załączam obrazki wyjaśniające, który typ zdjęć się nada, a który nie.
typ poprawnych zdjęć: komputer / smartfon
typ niepoprawnych zdjęć: komputer / smartfon
.
Dopuszczam też sytuację w której jeden znak numeru tablic jest niewidoczny (np. ucięty kadr, zasłonięcie innym autem, słupem, pieszym itp), bowiem w dalszym ciągu można próbować odgadnąć brakujący znak. Mogą też być zdjęcia na których przód tablic (a więc informacja o województwie) jest niewidoczny, ale można go sobie odczytać z innego stojącego obok samochodu.
Aktualizacja: od lutego 2023 jest możliwość spisu aut także z czarnych tablic, natomiast warunek jest taki, że auto musi być na nich zarejestrowane przynajmniej do 2015 roku, ale im dłużej tym lepiej. Próby odczytu z wcześniejszych lat rzadko kiedy kończą się powodzeniem. Zmiana przyniosła też możliwość odczytu niektórych tablic zabytkowych i specjalnych (imiennych).
.
Jeśli natomiast chcesz podesłać fotkę egzemplarza z innego kraju, najpierw zapytaj czy mogę na jej podstawie odczytać numery VIN czy nie.
» Przynajmniej numery tablic rejestracyjnych lub po prostu numer VIN - na podstawie tych danych odczytam sobie model, silnik, typ skrzyni i rocznik wozu. Mile widziana jest także informacja o kolorze nadwozia i wersji wyposażenia (najlepiej zdjęcie).
» Niestety nie. To jest jednoosobowy projekt. Możesz natomiast podesłać mi fotki dowolnego modelu Daewoo z różnych źródeł - nawet takie, które widzisz na ulicy (i nie ma znaczenia czy zobaczysz luksusowego Chairmana czy pospolitego Matiza) wtedy każdy taki egzemplarz trafi do spisu (o ile spełnia wymogi wyjaśnione w pytaniu "czy mogę wysłać zdjęcie auta z ulicy / ogłoszenia / złomowiska itp.?").
Roczne statystyki projektu vin (2022)*:
* statystyki dotyczące kolorów, silników, wersji odnoszą tylko do następujących modeli: Tico, Matiz, Nexia, Lanos, Kalos, Espero, Nubira, Lacetti, Leganza, Evanda, Tacuma, Polonez.
» Przez cały 2022 roku zebrałem dokładnie 23 697 egzemplarzy 30 modeli (z przewagą roczników 1995-2002) z 30 różnych krajów, co średnio daje 65 aut dziennie. Nie były to żadne gotowe bazy typu "kopiuj-wklej 5000 rekordów" tylko każda jedna linijka przeze mnie pieczołowicie wpisywana ręcznie. Wprowadzenie jednego rekordu zajmuje mi od kilku do kilkunastu sekund, wliczając w to rozkodowanie VINU, odgadnięcie wersji wyposażenia, koloru nadwozia, typu tapicerki i wzoru kołpaków.
» Najwięcej wpadło Matizów, a dalej Lanosów i Nubir. Dokładne dane poniżej:
Ilość zebranych modeli (produkcja koreańska):
Matiz I/II (4126), Lanos (3118), Nubira I/II (2466), Leganza (2196), Tico (1587), Espero/Aranos (883), Tacuma/Rezzo (792), Nexia/Cielo (660), Kalos/Aveo (609), Lacetti/Nubira III (443), Evanda/Magnus (224), Musso (150), LeMans/Racer/1.5i (79), Alpheon (69), Korando (65), Spark (53), Prince (41), Damas/Labo (30), Chairman (30), Royale (28), Captiva/Maxx (28), Arcadia (22), Super Salon (21), Cruze (14), Rexton (13), Orlando (12), Malibu (8), G2X (4), Statesman (2), Maepsy (1).
.
Ilość zebranych modeli (produkcja polska):
Matiz (2615), Lanos (2273), Polonez Plus (891), Nubira II (127), Lublin (17).
» Oczywiście z Polski. Pełne dane: Polska (11 716), UK (2742), Nowa Zelandia (2612), Korea (1359), USA (920), Australia (701), Holandia (661), Hiszpania (457), Niemcy (447), Ukraina (243), Włochy (226), Francja (175), Norwegia (128), Chile (83), Chorwacja (75), Grecja (74), Węgry (59), Słowacja (58), Rosja (40), Dania (31) i inne...
» Zdecydowanie srebrny i butelkowa zieleń a dalej biały i czerwony. Dokładne dane:
.
Najpopularniejsze kolory nadwozi w spisie (produkcja koreańska):
92U srebrny (2558), 42U butelkowy (1546), 11U biały (1423), 73L czerwony (1062), 74U ciemnowiśniowy (832), 51U złoty (675), 75U miedziany (470), 72U oranż (439), 46U zieleń (417), 25U niebieski (364).
.
Najpopularniejsze kolory nadwozi w spisie (produkcja polska):
92U srebrny (1058), 42U butelkowy (662), 73L czerwony (590), 46U zieleń (298), 51U złoty (295), 11U biały (277) / 20U granatowy (277), 70U bordowy (242), 29U błękit (210), 75U miedziany (177), 74U ciemnowiśniowy (169).
» Najpopularniejsze wersje (produkcja koreańska):
SX (4706), SE (2822), CDX (2254), S (976), Life (881), Joy (586), SE Plus (428), Friend (393), GLX (296), CD (241).
.
Najpopularniejsze wersje (produkcja polska):
GSI (522), S (469), Friend (416), SE (262), Style (215), Life** (126), GLI (125), SX (123), K-Line (109), Impuls (104).
**większość wersji Life/Joy/Top jest nie do rozpoznania, stąd tutaj mała ilość.
» Najpopularniejsze silniki (produkcja koreańska):
2.0 DOHC (4256), 0.8 SOHC (3846), 1.6 DOHC (3064), 0.8 OHC (1587), 1.5 SOHC (1422), 1.5 OHC (637), 2.2 DOHC (530), 1.0 SOHC (370), 1.5 OHC (340), 2.0 SOHC (295), 1.8 SOHC (271).
.
Najpopularniejsze silniki (produkcja polska):
0.8 SOHC (2615), 1.6 MPI (878), 1.5 DOHC (298), 1.6 DOHC (162), 1.4 SOHC (140), 1.5 SOHC (139), 2.0 DOHC (64).
» Podział aut na typy skrzyń biegów (produkcja koreańska):
skrzynia manualna (13 062), automat (3565), CVT (186).
.
Podział aut na typy skrzyń biegów (produkcja polska):
skrzynia manualna (5909), automat (0).
Z uwagi na natłok spisywanych aut z różnych krajów i źródeł, nie obiecuję, że od razu odczytam i sprawdzę egzemplarz ze zdjęcia lub linku, który mi podeślesz. Czasem sprawdzam od razu, czasem trwa to kilka dni. O każdym dodanym do spisu aucie postaram się poinformować - także jeśli trafi się powtórka.
Jeśli chcesz się ze mną skontaktować, tutaj są dostępne formy kontaktu
Jeszcze raz podkreślam: interesują mnie wyłącznie informacje fabryczne o danym pojeździe - nie zapisuję nazwisk ich właścicieli, historii aut i ich przebiegów oraz tego czy kiedyś któryś z egzemplarzy był taksówką, autem firmowym albo został poddany tuningowi. Nie prowadzę też żadnego handlu samochodami. Mój projekt vin jest prowadzony wyłącznie hobbistycznie. Dane o autach pozyskuję w sposób legalny (z ogólnodostępnych stron internetowych).
2023 © darewnoo