(29 głosów, średnia ocena 4.83 na 5)

 

PONIŻSZY ARTYKUŁ JEST JUŻ NIEAKTUALNY. ODNOWIONY I POPRAWIONY ARTYKUŁ PRZECZYTASZ TU: http://www.darewnoo.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=321&Itemid=21

 

 

 

 

W 1993 roku firma projektancka Italdesign zaprezentowała samochód koncepcyjny - Italdesign Lucciola. W 1994 roku pokazano go również na targach motoryzacyjnych w Genewie. Powstały dwie sztuki tego prototypu (podobnie jak w przypadku Daewoo Bucrane concept). Jedna to Italdesign Lucciola (na zdjęciu) a druga to Fiat Lucciola (ze znaczkiem Fiata). Samochód ten powstał na bazie Fiata Cinquecento i miał to być jego następca (coś w stylu Seicento). Wnętrze tego prototypu było nietypowe jak na tamte czasy. Nowym rozwiązaniem były fotele na stelażach, które mogły się obracać dookoła ich własnej osi albo składać w podnoszony do góry fotelik. Dawało to niesamowity efekt, ponieważ po rozsunięciu płóciennego dachu kierowca czy pasażer mógł podziwiać widoki w nietypowy sposób. Pod maską tego conceptu pracował dwucylindrowy silnik Diesla współpracujący z silnikiem elektrycznym. Daewoo w 1995 roku zainteresowało się odrzuconym przez Fiata projektem i wykorzystało go do projektu Matiza. Lucciola była krótsza i mniejsza od dzisiejszego Matiza.

Tak wygląda jeden z wielu projektów Daewoo Matiza. Concept ten zaprezentowano tylko na jednych targach motoryzacyjnych (Seul Motor Show 1997). Sam prototyp zaprezentowano w 1997 roku. Praktycznie nie ma o nim żadnych informacji. Wiem natomiast że za projekt odpowiedzialna była firma projektancka - Mario Buonocunto Concept. To ta sama firma która zaprojektowała m.in Daewoo Shiraza i Joystera. Wszystkie pozostały conceptami. Ciekawostką może być fakt że ten prototyp miał tylną wycieraczkę u góry. Daewoo odrzuciło ten projekt między innymi dlatego, że był to samochód trzydrzwiowy.

Mniej więcej w 1996 roku Daewoo stwierdziło że następca Tico powinien wyglądać dobrze i sięgnęli po zapominany projekt Italdesign Lucciola. I w ten oto sposób w 1997 roku Daewoo zaprezentowano trzy wersje samochodu który początkowo nazwano d'Arts. Ludzie ciepło przyjęli wtedy jeszcze concepty, więc Daewoo pod koniec 1997 roku rozpoczęło seryjną produkcje w Korei. Wszystkie trzy wersje miały ABS, dwie poduszki powietrzne, 3495 mm długości, silnik o pojemności 0,8 (a więc taki sam jak w dzisiejszym Matizie) i ważyły ok. 770 kg. Poniżej trochę informacji o każdej wersji...

...Pierwszy prototyp nazwano Daewoo d'Arts Sport. Wyróżniają go: szersze nadkola, zupełnie inny zderzak przedni (tylni również wygląda nieco inaczej) oraz (w przypadku prototypu) inne felgi. Prototypowy d'Arts Sport miał obniżone zawieszenie, seryjny Matiz Sport już nie. Wewnątrz Sport jest zupełnie inny niż dwa pozostałe d'Artsy. Wnętrze Sporta jest bordowo, srebrno, fioletowe ze zdecydowaną przewagą bordowego i fioletowego. Srebrny pojawia się tylko na konsoli oraz na kratkach nawiewu. Mimo to kilka rzeczy pozostało czarnych jak przyciski i pokrętła klimatyzacji. Nie każdy wie że Sport (tylko już nie jako d'Arts tylko Matiz) był produkowany seryjnie. Produkowany i sprzedawany był tylko i wyłącznie w Korei. O ile stylistyka zewnętrzna nie zmieniła się w seryjnie produkowanym Sporcie, o tyle wnętrze uległo całkowitej zmianie, a raczej zostało zaadaptowane z Matiza City (czyli dobrze nam znanego). Z bogatego wyposażenia Sporta concept też nie wiele w seryjnym pozostało. Matiz Sport napędzany był jednostką benzynową 0,8 ze skrzynią biegów CVT.

Kolejna odmiana prototypowego d'Artsa to d'Arts City - dobrze znany wszystkim polakom. City przeszło do seryjnej produkcji bez żadnych zmian. Wnętrze w concepcie wyglądało identycznie jak w dzisiejszym Matizie, silnik również, stylistyka zewnętrzna też. Tylko City i Sport jako samochód seryjny były dostępne w różnych kolorach, Style nie.

Trzeci i ostatni d'Arts to d'Arts Style. Może się to wydawać dziwne, ale (podobnie jak City) Style przeszedł do seryjnej produkcji bez żadnych zmian (no z wyjątkiem felg). Style również było oferowane tylko w Korei (chociaż w 1997 roku FSO pisało że po Lanosie, Nubirze i Leganzie będzie produkować właśnie Matiza Style, widocznie stwierdzili że City będzie lepsze na polskie standardy). Z zewnątrz w Style przeważa zdecydowanie chrom. Niemal każdy element jest chromowany. Style (nie zależnie od tego czy to concept czy seria) zawsze oferowany był tylko w jednym kolorze czyli złoto/żółto-ciemnozielonym. We wnętrzu z kolei przeważa beż, drewno, chrom i szarość oraz żółty (podobny do tego co na karoserii). Kraty nawiewu i niektóre przyciski na konsoli są chromowane, konsola wykończona jest pseudo drewnem, koło kierownicy i gałka skrzyni biegów obszyta jest żółtawą skórą, pasy bezpieczeństwa mają kolor niemal złoty. Pozostałe elementy we wnętrzu są albo szare albo beżowe (z tym że przeważa beżowy - fotele, obicia drzwi).

Daewoo podejmowało bardzo dużo prób stworzenia również trzy drzwiowego Matiza. Na obrazku cztery różne projekty. Oczywiście było ich więcej. Pierwszy od góry brązowy Matiz to dosyć popularny prototyp z 1999 roku a nazywał się Matiz Canvas Top. Wyróżniał się on od zwykłego Matiza nie tylko trzy drzwiowym nadwoziem. Wnętrze Matiza Canvasa Top było utrzymane w beżowej tonacji (łącznie z kołem kierownicy). Silnik pod jego maską jest taki sam jak w d'Artach oraz Matizach - benzynowy o pojemności 0,8. Widać że Daewoo chciało za wszelką cenę umieścić na zderzaku charakterystyczną atrapę. Kolejny zółto-fioletowy to opisany już przeze mnie Matiz Concept z 1997 roku. Żółty na środku to z kolei próba ściągnięcia linii bocznej od Renaulta Twingo. Kolejny prototyp, nie znany, zapomiany, który nie wszedł do seryjnej produkcji. Tu również widać charakterystyczną (jeszcze większą niż w Matizie Canvas Top) atrapę chłodnicy. Ten Matiz jest najbardziej upodobniony do wizerunku Daewoo - chromowana atrapa, owalne reflektory... Czemu Daewoo wybrało jednak projekt dla Fiata? Może dlatego że Renault domagało się praw? Nie wiadomo. W sieci znalazłem też szpiegowskie zdjecie tegoż właśnie Matiza. W którym roku ten Matiz powstał - nie wiem. Ostatni (srebrny) to kolejna próba zrobienia Matiza trzy drzwiowego. Ten Matiz został bardziej upodobniony do seryjnego (w porównaniu do Canvas Topa) ale i tak ma kilka zmian. Na zdjęciu widzimy tylko wizję komputerową. Ciekawe czemu Daewoo ostatecznie porzucił tyle projektów.. Z całą pewnością dlatego że uznało w końcu że trzy drzwiowy Matiz jest znacznie mniej praktyczny od pięciodrzwiowego. Będąc w temacie zapomnianych ciekawych prototypów Matiza warto wspomnieć jeszcze o wersji... dłuższej i szerszej! Na zdjęciu ją widać (biały kolor). Nie wiem czy to wizja komputerowa czy prawdziwe zdjęcia (raczej zdjęcia), ale jedno jest pewne - wygląda okropnie.

W 1998 roku na targach w Korei pojawiły się trzy Matizy całe pociapane farbą. W rzeczywistości był to prototyp (nazywał się Matiz Decorate). Niektórzy twierdzili, że Decorate nawiązuje do słynnego dla BMW malowania nadwozia przez wybitnych ludzi (BMW Art Cars). Nie wiadomo kto pomalował te oto Matizy, ale na pewno wyróżniają się z tłumu. Na tych targach (między srebrnym i białym Matizem) ustawiono też pięć małych Matizików (zdalnie sterowanych) w kolorach: czerwony, błękitny, złoty i dwa żółte. Matiziki te można było potem kupić nie tylko w Korei, ale i w Europie. Przykładowy wygląda tak i tak. Takie Matiziki robiła firma Academy. Zdalne Matizy były w skali 1:10. Sam modelik nazywał się dokładnie SP3 Matiz. W Polsce zakup takie nie jest łatwy, ale możliwy. Oczywiście karoseria jest zdejmowana i była dostępna w wielu kolorach (m.in. czarny, srebrny, żółty, czerwony).

Po zaakceptowaniu Daewoo d'Artsów rozpoczęły się testy zderzeniowe (wykonane na 66 sztukach), pomiarowe, drogowe i inne, w celu sprawdzenia i wyeliminowaniu ewentualnych wad i niedociągnięć. Matiz był testowany długo i dokładnie. Przejechano nim wiele tysięcy kilometrów w różnych warunkach. Matiz to w wolnym tłumaczeniu przyjaciel. W sieci ostały się trzy zdjęcia z jazd testowych Matiza (na dwóch zdjęciach Matizy są zamaskowane). Współczynnik oporu powietrza Matiza I nie jest znany.

I tak oto w 1997 roku (pod koniec) w Korei zadebiutował Matiz Style, City i Sport a w Polsce tylko Matiz City. Rok później w Polsce rozpoczęła się produkcja Matiza na warszawskim Żeraniu. Od razu w Polsce Matiz odniósł sukces (jeszcze pod koniec 1997 roku sprzedano w Polsce 864 sztuki). Najwięcej Matizów I sprzedano w 1999 roku - ponad 79 000 sztuk. Cześć osób i tak wolało kupić starsze Tico. Z czasem jednak Tico się wykruszało, a Matiz rosną w siłę... do 2000 roku. Największym konkurentem Matiza było Seicento (Matiz górował nad nim bogatszym wyposażeniem, pięciodrzwiowym nadwoziem, oraz dłuższą gwarancją, z kolei SC było nieco tańsze). Wtedy bowiem miał zostać wprowadzony do sprzedaży Matiz II, ale o tym później.

!!! Okazuje się że początkowo (w 1997 roku) popyt na Matiza był tak duży, że producent nie nadążał z produkcją! Klienci musieli czekać na swoje wymarzone wozidełko nawet kilka miesięcy. Dotyczyło to między innymi Polski. Taka sytuacja nie zdarzała się zbyt często w tamtych latach. Takie sytuacje miały miejsce tylko w przypadku super aut sportowych, na które też trzeba było długo czekać. Potem w 1998 roku sytuacja z produkcją Matiza ustabilizowała się. W 1999 roku to nawet często wiele Matizów długo nie znajdowało nabywcy. Ale w 1997 roku było co innego, bo nowy, świeży samochód, następca Tico, konkurent Seicento i Ka, do tego niska cena i dosyć bogate wyposażenie... Nic tylko brać. Ciekawostką jest też to że podobno klienci z Czech mogli kupić Matiza wcześniej niż Polacy.

!!! Matiz I ma na swoim koncie conajmniej dwie nagrody! Pierwsza nagroda została mu przyznana w Polsce przez Polskie Radio i tygodnik Motor. Był to plebiscyt: Autopremiera '99. Matiz otrzymał nagrodę Grand Prix Autopremiera 1999, oraz zwyciężył w kategorii ekonomia (Daewoo chwaliło się tym w prasie - reklama obok). Pozostałe nagrody zostały przyznane: Alfe Romeo 166 za design, Skodzie Octavii Kombi za funkcjonalność oraz Oplowi Astrze II za kategorie promocja. Wyniki były ogłoszone podczas targów Poznań Motor Show 99. Kolejną nagrodę Matiz I otrzymał w Wielkiej Brytanii w konkursie organizowanym przez BBC oraz popularny program Top Gear.  Przyznany Matizowi tytuł to "Samochód o największej wartości" (Best Value Car). Matiz pokonał takie auta jak Lexus S200, Subaru Impreza czy Seat Arosa. Uznano, że Matiz to samochód oferujący najkorzystniejszy dla kierowcy zestaw wartości. Doceniono praktyczność, osiągi i stylistykę auta, a także obsługę serwisową. Był to niewątpliwie sukces Daewoo. Również Matiz II otrzymał nagrodę, ale o tym później

Daewoo Matiz I dostępny był w czterech wersjach wyposażenia: Friend (wersja bardzo uboga), Life (nieco lepiej wyposażona od Friend'a), Joy (dobrze wyposażona) oraz Top (maksymalnie wyposażona).  Atutem Matiza w wersji Friend była przystępna cena. Life oferuje bogatsze wyposażenie (zegar cyfrowy, zderzaki w kolorze nadwozia, luksusowa tapicerka, jednoczęściowy element tapicerski drzwi, przyciemniane szyby, tylny spoiler). Wyposażenie modelu Joy zostało wzbogacone o układ wspomagania kierownicy, elektrycznie opuszczane szyby oraz centralny zamek. Zarówno Life, jak Joy posiadają w opcji poduszkę powietrzną po stronie kierowcy. Matiz w wersji Top oprócz wcześniej wymienionych elementów posiada ABS oraz poduszki powietrzne po stronie kierowcy i pasażera, a dodatkowo również klimatyzację (opcja). Poza tymi wersjami oferowano też wersje limitowane: K-Line (wyprodukowano tylko 50 sztuk na dzień kobiet w 2001 roku) dostępny tylko w kolorze purpurowym i różowym (na zdjęciu), Style (na zdjęciu) produkowany od 2000 roku praktycznie do końca (jako FSO też) oraz S-Line (wyróżniał go żółty lakier i czarne zderzaki). Wszystkie wersje limitowane Matiza I były bogato wyposażone i dostępne tylko na Polskim rynku. Od około 2000 roku w ofercie Daewoo pojawił się również Matiz Van zbudowany na bazie Matiza Friend. W 2003 roku w Polsce można było zakupić kolejną wersję limitowaną - odmianę Golden Season (złoty sezon). Wersja ta została zbudowana na bazie Matiza I Life i wyróznia się od zwykłego Life'a złotymi felgami, złotą konsolą środkową, pseudo złotymi fotelami i kanapą oraz złotym kolorem nadwozia (nie jest to standardowy kolor). Wersja Golden Season miała zróznicowany poziom wyposażenia: w niektórych wersjach pojawia się radio, alarm centralny a nawet poduszka powietrzna kierowcy. Pod maską tej wersji montowany był tylko silnik 0,8 (z resztą jak w każdym Matizie I). Golden Season był produkowany tylko w Polsce i tylko w 2003 roku...

...na jesień 2004 roku (już jako FSO) pojawiły się cztery nowe limitowane wersje Matiza. Dwie z nich są dosyć dobrze znane, a drugie dwie nie. FSO twierdziło że zrobiło te wersje po to aby uatrakcyjnić swoją ofertę nie zmieniając przy tym cen. Znane odmiany FSO Matiza (najdłużej oferowane z tych czterech) to Impuls i Family. Impuls był dostępny i to wersja oferowana jeszcze za czasów Daewoo, ale FSO dodało nowy kolor - poza jasnoniebieskim pojawił się też nieznany mi kolor. Odmiana Family to Matiz zrobiony z myślą o rodzinie. Poza poduszką powietrzną jest jeszcze wspomaganie kierownicy i czujniki cofania. Z zewnątrz Family wyróżnia się ciemnymi kolorami (niebieski i zielony) karoserii i srebrno-beżowymi zderzakami - bardzo podobnie jak w przypadku wyżej opisanego Style. Dwie mało znane odmiany to Skaut i Travel. Skaut bazuje na najuboższej wersji Matiza - Friend. Jak widać na zdjęciu jest on cały czerwony (karoseria, felgi, wnętrze) a zderzaki i klamki ma czarne. Skaut mimo tego że bazuje na wersji Friend to jest znacznie lepiej wyposażony m.in poduszka powietrzna kierowcy. Ostatnią odmianą jest odmiana Travel. Jest to wersja przeznaczona dla firm które posiadają floty samochodowe. Travel jest bardzo zbliżony do Vana i również powstał na bazie Frienda. Wszystkie te cztery limitowane wersje miały na pokładzie standardowo autoalarm i radioodtwarzacz kasetowy. Dziś znalezienie wersji Travel i Skaut jest praktycznie niemożliwe. W przypadku odmiany Travel nie ma nawet ani jednego zdjęcia...

...Teraz opisze nieco koreańskie wersje Daewoo Matiza. Tu sprawa ma się nieco inaczej. W Korei nigdy nie oferowano wersji limitowanych Matiza, za to ma on więcej niż w Europie odmian. W Polsce i całej reszcie Europy dostępna jest tylko wersja MD (rozbita na cztery wersje wyposażenia - Friend, Life, Joy, Top). Po 2001 roku w Polsce pojawiła się też wersja MS. W Korei poza wersją MD dostępne były jeszcze takie wersje: MS (MD ale z plastikami na zderzakach w kolorze nadwozia), VAN (dwuosobowy Matiz, nieco inny niż europejska odmiana Van, dostępny był w dwóch wersjach: z czarnymi plastikami na zderzaku, bądź też w kolorze nadwozia), dwie pozostałe odmiany to znane prototypy d'Arts. d'Arts Style w Korei był sprzedawany pod nazwą Daewoo Matiz d'Arts, natomiast d'Arts Sport jako Daewoo Matiz Sport. Wersje w przypadku Matiza II były nieco inne. Pozostała wersja MD, MS i VAN, natomiast odmianę Sport i d'Arts zastąpiły wersję: MX oraz Best. Zrobiono tak z tego powodu że Sport i d'Arts nie były tak popularne jak MD i MS. Najgorzej sprzedawał się d'Arts. Koreańskie Matizy I (MD, MS) były dostępne w następujących kolorach: biały, srebrny, czerwony, niebieski, złoty, ciemnozielony, pomarańczowy, fioletowy i czarny. W Europie dwa ostatnie kolory nie były dostępne...

...Z kolei odmiana VAN była dostępna tylko w białym kolorze (w Europie Van był dostępny we wszystkich kolorach), odmiana d'Arts malowana była tylko w kolor złoto-ciemnozielony, identyczne jak w prototypowym Style. Wersja Matiz Sport była dostępna początkowo tylko w kolorach: czerwony (najpopularniejszy), złoty i czarny, potem do koreańskiej oferty doszedł kolor srebrny. Warto jednak więcej powiedzieć o wersji Sport. Odmiana ta pojawiła się w Korei cały rok później od wersji MD, MS i d'Arts. Zadebiutował w 1999 roku, w tym samym pojawił się Matiz VAN. Matiza Sport można było bez problemu odróżnić z każdej strony od zwykłego Matiza. Z przodu i z tyłu przemodelowano zderzak, z przodu zmieniono kierunkowskazy, z boku dodano progi i powiększono nadkola, z tyłu zmieniono klapę bagażnika. Każdy Sport miał standardowo zderzaki, lusterka i klamki lakierowane w kolorze nadwozia, relingi, klimatyzację i poduszkę powietrzną. Fotele w Matizie Sport było inne niż w pozostałych koreańskich i wszystkich europejskich Matizach, zarówno kolorystycznie, jak i materiałowo (nie są welurowe). Jak już wcześniej wspominałem Matiz Sport ma pod maską identyczny silnik jak w każdym Matizie I (0,8). Gdy Sport był jeszcze w fazie prototypu (1997), chodziły plotki że Sport będzie napędzany silnikiem 1,2 (71 KM) i miałby konkurować z Seicentem Sporting. Szkoda że nic nie zostało z czerwonego wnętrza d'Artsa Sport i Matiz Sport ma taki sam kokpit jak każdy Matiz.

Za stylistyczny tuning Matiza I wzięły się trzy firmy tuningowe: Cobra, Orciari oraz NEO Design. Najsubtelniejszy tuning proponuje Cobra (czerwony Matiz na zdjęciu). Tuning ten ograniczał się tylko do: innych felg, dyskretnym orurowaniu na przednim zderzaku i tłumiku. Nieco większe modyfikacje wprowadziła firma Orciari (pomarańczowy Matiz na zdjęciu). Co prawda Matiz z pakietem Orciari nie ma orurowania (tak jak w przypadku Cobry), ale ma za to wiele innych dodatków: alufelgi, dokładkę pod przedni i tylni zderzak, progi boczne, delikatne brewki na przednich światłach, spoiler na klapie bagażnika oraz chromowany tłumik. NEO Design (złoty Matiz) z kolei proponuje bardzo (może nawet aż za bardzo) duże modyfikacje zewnętrzne. Z przodu zniknął znaczek Daewoo z maski, na światłach pojawiły się brewki, kierunkowskazy zostały mocno ściemnione (dotyczy to również kierunkowskazów bocznych), czarne elementy na zderzaku zostały polakierowane, pojawiły się również: siatka oraz dosyć duża dokładka pod zderzakiem. Z boku pojawiły się progi (większe niż w przypadku Orciari) oraz alufelgi. Z tyłu natomiast przyciemniono światła, dodano dokładkę pod zderzak oraz duży spoiler na klapę bagażnika. Zestawy tuningowe od Cobry i Orciari najłatwiej było znaleźć w Niemczech.

W 2000 roku Euro NCAP przeprowadziło na Matizie I testy zderzeniowe. Uzyskał on 3 gwiazdki na 5 możliwych. Jak na tamte czasy mały samochód który uzyskał 3 gwiazdki to było coś. Tu po raz kolejny przebija swoją konkurencje. Dla przykładu Fiat Seicento (testy jego również odbyły się w 2000 roku) uzyskał dwie gwiazdki, ale jedną przekreśloną. Seicento uzyskało 12 na 37 punktów, natomiast Matiz zdobył 19. Dopiero w 2004 roku testy zderzeniowe Fiata Pandy dogoniły Matiza. Panda uzyskała 20 punktów i 3 gwiazdki (a więc minimalnie lepiej niż Matiz). Warto dodać że Matiz powstał 6 lat przed Pandą! Oczywiście były samochody lepsze od Matiza. Przykładowo Lupo z 2000 roku zdobyło 4 gwiazdki, ale ciężko porównywać Lupo i Matiza, a poza tym Lupo jest znacznie droższe od Matiza. Hyundai Atos (obok Seicento główny konkurent Matiza) uzyskał 3 gwiazdki i 18 punktów (a więc o jeden mniej niż Matiz). Nie znana w Polsce Honda Logo uzyskała też trzy gwiazdki i 17 punktów, więc jak widać Matiz w swojej klasie cenowej jest jednym z najbezpieczniejszych aut. Ciekawostką jest fakt że bezpośredni następca Matiza Spark uzyskał o 2 punkty mniej od protoplasty, a zatem następca zaprezentowany 7 lat później okazuje się mniej bezpieczny niż Matiz. Spark uzyskał bardzo podobne wyniki jak Lanos (8 lat różnicy). To kolejny dowód na to że Daewoo robiło bezpieczne i wytrzymałe samochody.

Matiza I oferowano go nie tylko w Polsce. Dostępny był niemal w całej Europie. Na zdjęciu znajduje się Matiz przeznaczony na rynek brytyjski. Daewoo Matiz nigdy nie był oferowany w USA. Natomiast w Peru Matiz po części zastąpił nawet Tico taxi. W 2004 roku po bankructwie Daewoo, FSO miało prawo dalej produkować Matiza (1 generacji) i Lanosa. Nazwano je FSO Matiz i FSO Lanos. Do końca 2008 roku montowano je w Warszawie. W Korei produkcje i sprzedaż Matiza I zakończono w 2000 roku, podobnie jak w innych krajach w których oferowano później nowego Matiza II.

W połowie 2008 roku rozpoczął się chiński plagiat europejskich i japońskich aut. Chińczycy robili swoje nowe modele które łudząco przypominały europejskie Mercedesy, Fiaty czy Smarty. Nawet Daewoo padło ofiarą. Chery QQ zadebiutował w 2006 roku na rodzimym chińskim rynku. W 2008 roku o tym autku pojawiły się pierwsze informacje i zdjęcia. Od razu wszyscy mówili że to Matiz. Nie dość że Chery QQ było bardzo podobne do Matiza z zewnątrz, to również wewnątrz. Kierownica o identycznym kształcie, tak samo cała deska rozdzielcza, panel (inne kraty nawiewu), a nawet uchwyt do otwierania schowka jest identyczny. Jedyna różnica jest taka że wszystkie te elementy są beżowe. W 2009 roku GM podało do sądu firmę Chery, o to że bezczelnie skopiowali Daewoo Matiza I. Jednak ostatecznie sprawę wycofano, po tym jak wykonano testy zderzeniowe Chery QQ. Okazał się on znaczenie mniej bezpieczny i wytrzymały od poczciwego Matiza. Jedyna rzecz która wypada na korzyść QQ to lepsze od Matiza wyposażenie. Chery QQ nie jest oferowany w Europie, natomiast dosyć dobrze radzi sobie na chińskim rynku. Chińczycy wogóle wycofali swoje auta z Europy po tym jak Euro-NCAP przeprowadziło testy na dwóch chińskich wynalazkach. Teraz powoli znów próbują zaistnieć w Europie.

POD REKLAMAMI ZNAJDUJE SIĘ ARTYKUŁ O MATIZIE II

Reklamy telewizyjne Daewoo Matiz:

Pod koniec 2000 roku Daewoo zaprezentowało nowego Matiza - Matiza II. W Polsce gazety od razu zaczęły pisać że na polski rynek wchodzą zmodernizowane dwa najpopularniejsze maluchy - Seicento i Matiz. I owszem zmodernizowane Seicento pojawiło się na rynku, ale Matiz z jakichś względów do Polski nie zawitał (chociaż nasi sąsiedzi mogli go nabyć). Ten incydent spowodował że powoli spadająca w Polsce sprzedaż Matiza I spadła jeszcze bardziej. Natomiast -i tak już bardzo dobra- pozycja Seicento wzrosła. Potem popularniejsza od Matiza stała się Fabia i Matiz zaczął tracić klientów. Trochę szkoda że Daewoo nie zdecydowało się na to aby Matiz II był u nas oferowany. Widoczny na zdjęciu Matiz II to jeszcze prototyp. Widać to chociażby po dość nietypowych jak na Matiza felgach oraz relingach. Na zdjęciu ten Matiz (prototypowy jeszcze) stał obok również prototypowego Daewoo Kalosa Dream Concept.

Co właściwie straciliśmy? Właściwie nie tak dużo. Matiz II różni się od Matiza tylko na zewnątrz. Ale szczegółowo: przemodelowano zderzaki, zmieniono lampy przednie i tylne (mają nie tylko inny środek, ale i kształt) i... na tym różnice się kończą. W środku jedna różnica to bogatsze wyposażenie w porównaniu do jedynki. Poprawiono w nim również bezpieczeństwo bierne. Ostatnia rzecz jaka wypada na korzyść Matiza II to nowy silnik o którym napisze zaraz. Matiz II gdyby był u nas oferowany z pewnością byłby droższy od swojego poprzednika. Ciekawostką jest fakt że Matiz II w piątej edycji konkursu o "Puchar doskonałości" we Włoszech otrzymał tytuł "Samochodu Roku 2001" pokonując swojego głównego konkurenta - Fiata Seicento. Matiz II (podobnie jak jedyna) również miała wersje limitowane. Jedną z nich jest Miss Daisy (różni się tym że jego karoseria jest cała w... stokrotkach). Ta wersja przeznaczona była tylko na rynek niemiecki. Współczynnik oporu powietrza w Matizie II wynosi 0,39 Cx.

Gdzie w takim razie oferowano Matiza II? Niemal w całej Europie (Włochy, Grecja, Rosja, Ukraina, Czechy, Francja, Hiszpania, Niemcy), Anglii (na zdjęciu) i oczywiście w Korei. Matiz II najpopularniejszy był w Hiszpanii, Rosji (jest popularny do dziś), Ukrainie (podobnie jak w Rosji jest do dziś popularny) oraz we Włoszech. O dziwo najbardziej docenili ten samochód... Brytyjczycy. W Korei natomiast Matiz II wyglądał nieco inaczej niż ten którego znamy z Europy. Przede wszystkim jego karoseria jest dwu kolorowa. Najczęściej dół był srebrny (do linii zderzaków), a górna część pomarańczowa lub błękitna czasem też zielona. Koreańskie dwójki miały też dodatkowe progi oraz przyciemniane przednie reflektory. W Korei sprzedaż i produkcja Matiza II zakończyła się w 2005 roku (a więc już od 2003 roku Matiz miał znaczek GM Daewoo na masce). W Europie natomiast produkcja i sprzedaż zakończyła się pod koniec 2004 roku ( na Uzbekistanie Matiza II wytwarzano do 2009 roku (razem z Nexią).

W 2000 roku w targach motoryzacyjnych zaprezentowano Matiza Track Concept (stał on wśród jak: Matiz II, Nubira II oraz Musiro Concept). Został on zbudowany (w jednej sztuce) na bazie zwykłego Matiza II. Matiz Track wygląda bardzo śmiesznie. Z przodu ma orurowanie w kolorze takim samym jak rurki na szybach bocznych (widocznych na zdjęciu). Z tyłu natomiast w oczy od razu rzuca się koło zapasowe oraz orurowanie w takim samym (co reszta rurek) kolorze. Ciężko powiedzieć jaki silnik do niego wsadzili. Bo może to być zarówno 0,8 jak i 1,0. Informacji o tym concepcie nie ma w ogóle.

Deski rozdzielcze Matiza I oraz II nie różnią się od siebie stylistycznie. Obie wyglądają identycznie. Jedyna zmiana to lepsze wyposażenie (standardowe i opcjonalne) w Matizie II oraz inny kolor konsoli środkowej. W Matizie I jest ona w kolorze czarnym a w Matizie II w srebrnym. Samo wnętrze Matiza jest bardzo charakterystyczne i ciężko go pomylić z wnętrzem innego samochodu. Zupełnie nie przypomina ono wnętrza - jego poprzednika - Tico. Plastiki we wnętrzu Matiza I są kiepskiej jakości (w dwójce są nieco lepsze). Matizy bogato wyposażone mają wiele elementów z Lanosa (chociażby koło kierownicy). Czy w Matizach można było mieć automatyczną skrzynie biegów? Tak, ale tylko w koreańskich i też nie wszystkich. W innych krajach jedynie manualna skrzynia (nie zależnie od tego czy to Matiz I czy II). Natomiast w Ameryce przecież nie oferowano Matiza. Na zdjęciu... no właśnie, ciężko powiedzieć, ale to jest wnętrze Matiza II i to z automatem (choć tego na zdjęciu nie widać, bo uciąłem).

Matiz ma długość 3495 mm (co ciekawe identyczna jak w Hyundaiu Atosie - koreańskim konkurencie Matiza, oba są również tak samo szerokie - 1945 mm). A więc skoro Matiz ma taką długość i pięciodrzwiowe nadwozie (podobnie jak Atos) to miejsca powinno być mało, ale konstruktorzy tak pokombinowali że tego miejsca jest jednak sporo jak na samochód tej klasy (w Atosie miejsca jest mniej). Oczywiście nie można mówić tu o dużym komforcie szczególnie z tyłu, ale jest znacznie lepiej niż np. we Fiacie Seicento. Miejsca na nogi jest o dziwo dość sporo, a głowę również. Gorzej jak na tylniej kanapie chce podróżować trzech dorosłych ludzi. Wtedy o miejscu i jakimkolwiek komforcie można zapomnieć. Kolorowe welurowe fotele (kolejna przewaga nad konkurencją) są lepsze niż te w Tico, ale i tak pozostawiają sporo do życzenia. Bagażnik pomieści nie wiele bagażu (bo jego pojemność wynosi zaledwie 167 litrów, dla porównania: Tico ma 180 litrów, Seicento 170 litrów, Panda (od 2004) 206 litrów, Atos  213 litrów). Chodź o dziwo bagażnik Matiza jest większy niż ten w Sparku I.

Zacznę od Matiza I. Jego trzy cylindrowy silniczek to zmodernizowana jednostka którą znajdziemy w Daewoo Tico i Damas/Labo. Więc również napędza go benzynowy silnik (M-Tec) o pojemności 0,8 z tą różnicą że został on podkręcony z 41 do 51 koni mechanicznych. Niestety... to za mało aby silnik radził sobie z dużo cięższym od Tico Matizem I, na co skarży się wielu użytkowników. Mały silnik to jedna z największych wad Matiza I. Nieco inaczej sprawa ma się w przypadku Matiza II. Ponieważ wraz z jego debiutem do palety silników doszedł (poza 0,8 z Matiza I) nowy benzynowy silnik o pojemności 1,0 (montowany tylko w Matizie II w latach 2001-2003). Ten silnik miał moc 64 KM i znacznie lepiej radził sobie z Matizem, sprawiał że Matiz zrobił się bardziej dynamiczny (czego brakowało w Matizie I). Spalanie było na podobnym poziomie. Szkoda że Daewoo tak późno wprowadziło ten silnik i nie było nam dane kupować Matizów właśnie z tym silnikiem, ponieważ gdyby wprowadzono ten silnik w 1997 roku możliwe że dziś po polskich drogach w co poniektórych polskich Matizach pracował by właśnie silnik 1,0.

Po przeczytaniu artykułu oceń go (na górze strony)!

Lub dodaj komentarz (na dole strony)!

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informacje w pigułce:

1997 -  Debiut Daewoo d'Arts Sport, Style, City

1997 -  Prezentacja Matiza Concept

1997 -  Debiut Matiza City i Style w Korei

1998 -  Debiut Matiza w Europie, produkcja w Polsce

1998 -  Prezentacja Matiza Decorate w Korei

1999 -  Debiut Matiza Sport w Korei

2000 -  Debiut Matiza Van

2000 -  Prezentacja w Europie Matiza II

2000 -  Prezentacja  Matiza II Track concept

2001 -  Debiut Matiza II w Europie i Korei

2001 -  Debiut limitowanej odmiany Matiza Style, K-Line oraz S-Line w Polsce

2001 -  Debiut nowego silnika 1,0 (do Matiza II)

2003 -  Debiut limitowanej odmiany Matiza Golden Season

2004 -  Zakończenie produkcji Matiza II w Europie

2004 -  Rozpoczęcie produkcji FSO Matiza W Polsce

2008 -  Zakończenie produkcji FSO Matiza na Żeraniu

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

HEADER 

 
#1 olaf 2012-01-26 10:07
ja lubie matizy mam jednego lecz mogli by jeszcze je produkować ;-)
Quote
 
 
#2 Edyta 2012-02-18 16:06
Witam, czy wiadome jest ile sztuk Matiza zostało wyprodukowanych w limitowanej wersji Golden Season w 2003 roku ? Pozdrawiam :)
Quote
 
 
#3 darewnoo 2012-02-18 17:39
Nie, niestety nie wiem ile sztuk Matiza Golden Season powstało
Quote
 
 
#4 edkar 2012-02-26 13:44
Witam,
czy wiecie coś na temat zabezpieczenia blach w Matizach? znalazłam w internecie informację, że poddawane były zabiegowi tzw. kataforezy, ale te nowsze roczniki, tj. po 2002 roku,
Pozdrawiam
Quote
 
 
#5 darewnoo 2012-03-12 19:58
Cytuję edkar:
Witam,
czy wiecie coś na temat zabezpieczenia blach w Matizach? znalazłam w internecie informację, że poddawane były zabiegowi tzw. kataforezy, ale te nowsze roczniki, tj. po 2002 roku,
Pozdrawiam


O czymś takim nie słyszałem, ale jak się o blachę w Matizie dba to jest ok. Jak się nie dba, bardzo szybko pojawia się korozja...]
Quote
 
 
#6 Valkir 2012-08-07 20:40
Wielka szkoda,że dwójki u nas nie oferowano bo jest lepszy i nieco ładniejszy od jedynki,która też jest ładna. Dwójka jest też nadal Produkowana w Uzbekistanie,al e nie wiem czy jakoś ją modernizują.
Quote
 
 
#7 drekmor 2013-04-22 20:20
"oba są również tak samo szerokie - 1945 mm" takiej szerokości nie ma nawet chairman :P czeski błąd - oba pojazdy maja po 1495mm.
Poza był pontiac matiz i był spzedawany za oceanem.
Quote
 
 
#8 darewnoo 2013-04-23 23:14
Cytuję drekmor:
"oba są również tak samo szerokie - 1945 mm" takiej szerokości nie ma nawet chairman :P czeski błąd - oba pojazdy maja po 1495mm.
Poza był pontiac matiz i był spzedawany za oceanem.


O zgadza się, błąd :D

Ok, ale ja wyraźnie napisałem Daewoo Matiz, a nie Matiz.
Quote
 
 
#9 Nat 2013-08-15 11:10
Jestem właścicielką Daewoo Matiz w wersji FAMILY ale z 2002 roku. A wyżej jest jasno napisane że ta wersja pojawiła się na jesieni 2004. Nie mam zbyt dużo informacji o tej wersji od poprzedniej właścicielki, a szukanie czegokolwiek o wersji FAMILY z 2002 roku w internecie jest bezskuteczne. Czy wie ktoś skąd pojawiają się takie nieścisłości?
Quote
 
 
#10 darewnoo 2013-08-16 00:46
Cytuję Nat:
Jestem właścicielką Daewoo Matiz w wersji FAMILY ale z 2002 roku. A wyżej jest jasno napisane że ta wersja pojawiła się na jesieni 2004. Nie mam zbyt dużo informacji o tej wersji od poprzedniej właścicielki, a szukanie czegokolwiek o wersji FAMILY z 2002 roku w internecie jest bezskuteczne. Czy wie ktoś skąd pojawiają się takie nieścisłości?


Tak. Artykuł był pisany ponad dwa lata temu i wtedy moja wiedza była mniejsza niż obecnie.
Nieścisłość pojawiła się dlatego, gdyż FSO twierdziło że to dopiero oni wprowadzili wersję Family.
Daewoo nie afiszowało się tą wersją nigdy.
Quote
 
 
#11 darewnoo 2013-08-25 13:14
Cytuję Nat:
Jestem właścicielką Daewoo Matiz w wersji FAMILY ale z 2002 roku. A wyżej jest jasno napisane że ta wersja pojawiła się na jesieni 2004. Nie mam zbyt dużo informacji o tej wersji od poprzedniej właścicielki, a szukanie czegokolwiek o wersji FAMILY z 2002 roku w internecie jest bezskuteczne. Czy wie ktoś skąd pojawiają się takie nieścisłości?


Zapraszam Cię do przeczytania odnowionego artykułu o Matizie.
Quote
 

Dodaj komentarz / add comment

Kod antyspamowy
Odśwież

 

2010-2014 © Konrad Rak (darewnoo)

Wszelkie prawa zastrzeżone/all rights reserved

.

Zauważyłeś błąd? Kliknij tutaj

.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Kliknij TU aby dowiedzieć się więcej

.